معاون وزیر راه: دلیل رشد قیمت مسکن سرازیر شدن سرمایه‌ها از بازارهای طلا، ارز و بورس به مسکن است

در حالی بانک مرکزی از کاهش ۳.۱ درصدی قیمت مسکن در شهر تهران طی فروردین امسال خبر داده که معاون وزیر راه دلیل افزایش قیمت مسکن را سرازیر شدن سرمایه‌ها از بازارهای طلا، ارز و بورس به بخش مسکن اعلام کرد.

 

به گزارش خبرنگار  اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اواسط آبان ماه سال گذشته در نشست رونمایی از ورژن جدید گزارش تحولات بازار مسکن با  اشاره به تغییر رویکرد در معرفی اقتصاد بازار مسکن، گفته بود: از مردادماه 99 وزارت راه و شهرسازی به دلیل تکمیل اطلاعات در خصوص متوسط قیمت بازار مسکن، اطلاعات ماهانه شهر تهران را منتشر نکرد. طی دو ماه ساختار جدیدی پیاده سازی شد که نتایج آنرا اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: ملاک تعیین متوسط قیمت مسکن که توسط بانک مرکزی، وزارت راه و مرکز آمار ایران منتشر می شود حاصل از معاملات کد رهگیری بود. این در حالی بود که فقط متوسط قیمت تهران در این گزارش ها استخراج می شد، بعد از مصوبه دولت در ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم همه معاملات مسکن در سامانه کد رهگیری این امکان به وجود آمد تا قیمت متوسط همه استان ها را داشته باشیم.

وی با بیان این که ساختار جدید برای متوسط قیمت مسکن تمام مراکز استان هاست، گفت: همچنین مقایسه متوسط قیمت مسکن در ایران و برخی شهرها در سایر کشورها، یکی دیگر از شقوق مختلف ساختار جدید است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان  اینکه به دنبال آن هستیم انتشار آمار بازارمسکن به یک ادبیات مشترک برسیم، افزود: قبلا یک قیمت پایه برای شهر تهران منتشر می شد که یک اثر ذهنی تورمی را برای سراسر کشور رقم می زند. این در حالی است که متوسط قیمت مسکن در 26 استان زیر 10 میلیون تومان. 9 استان زیر 5 میلیون تومان، 3 استان بین 10 تا 15 میلیون تومان و فقط تهران بالاتر از 20 میلیون تومان متوسط قیمت است.

محمودزاده با اشاره به این که متوسط قیمت مسکن در آبان ماه 99 بالغ بر 27.8 میلیون تومان بوده است، اظهار کرد: متوسط قیمت مسکن در خوزستان 23.5 میلون تومان است. در استان فارس متوسط قیمت مسکن 11.4 میلیون، اصفهان 11.4 میلیون، زنجان 10.9 میلیون، مرکزی 10.2 میلیون تومان بوده است.

وی یکی از دلایل افزایش متوسط قیمت مسکن در خوزستان را ورود خارجی ها (از ملیت های مختلف) به بازار مسکن و خرید واحدهای مسکونی اعلام و درباره دلیل تفاوت آمار بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی را چگونگی ویرایش آمار و اطلاعات عنوان و تصریح کرد: بررسی تحولات قیمت مسکن بر حسب دلار حاکی از آن است بالاترین قیمت مسکن به دلار مربوط به سال 87 با حدود 2244 دلار بوده است. در آبان ماه امسال قیمت دلاری مسکن 1024 دلار بوده است. متاسفانه کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش قیمت مسکن در کشور شده است.

به گزارش تسنیم، 6 ماه از نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گذرد و حاشیه‌های مربوط به اعلام متوسط قیمت مسکن اهواز باعث شد تا از آبان سال گذشته تا امروز گزارش متفاوت وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن منتشر نشود.

در این شرایط بانک مرکزی همچنان به انتشار آمار ماهانه خود ادامه داده و در تازه‌ترین آنها یعنی برای فروردین از کاهش 3.1 درصدی متوسط قیمت در شهر تهران خبر داده است.

این در حالی است که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت وگویی با اشاره به این‌که  آمار بانک مرکزی نشان می دهد طی ماه‌های اخیر سپرده‌گذاری در بانکها افزایش یافته است، افزود: زمانیکه بازارهای ارز و  سکه به آرامش می رسند بخشی از سرمایه‌ها از این بازارها خارج شده  در بانکها سپرده‌گذاری شده یا به بازارهای باثبات‌تر مثل مسکن می‌آید.

محمودزاده بیان کرد: دلیل رشد قیمت مسکن در تهران سرازیر شدن سرمایه‌هایی است که از بازارهای طلا، ارز و بورس به بخش مسکن می‌آید.