یک گام تا رفع مشکل ۴۰ساله مالکیت اهالی ۶۱۷ شهر و روستای استان گلستان/ کار نقشه‌برداری رو به اتمام است

گروه استان‌ها ـ آن‌طور که مدیرکل بنیاد مسکن استان گفته است کار نقشه‌برداری ۶۰۰ روستا و ۱۷ شهر که در مالکیت بنیاد علوی است تقریباً رو به پایان است و یک گام دیگر تا رفع‌شدن مشکل ۴۰ساله این مردم برای دریافت سند وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، استان گلستان 942 روستای بالای 20 خانوار دارد و طبق اطلاعات آخرین سرشماری در سال 95 تعداد جمعیت روستایی در استان با کاهشی دودرصدی به 46.8 درصد رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد از جمعیت یک‌میلیون و 900هزار نفری گلستان بیش از 800هزار نفر در روستاها سکونت دارند، روستاهایی که نزدیک به 60 درصد آن متعلق به بنیاد علوی هستند.

در این سال‌ها بسیاری از روستاییان با مشکل سنددار کردن خانه‌های خود مواجه بوده و هستند اما از سال گذشته طبق تفاهمنامه بنیاد علوی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک قرار شد مشکل عدم مالکیت روستاییان در این روستاها و شهرها رفع شود و مردم منتظر قول مسئولان هستند.

قرار است گامی مهم در راستای حل مشکل مالکیت 40ساله اهالی 600 روستا و 17 شهر در استان گلستان برداشته شود.

این اقدام علاوه بر تثبیت مالکیت مردم و تحقق دستورات رهبر معظم انقلاب مبنی بر واگذاری املاک بنیاد علوی به مردم، از اقتصاد و معیشت مردم در این روستاها و شهرها نیز حمایت خواهد کرد.

این طرح از 12 مرداد ماه پارسال در استان شروع شده است و مسئولان قول دادند در صورت مشارکت سایر بخش‌ها، هرچه زودتر اسناد مالکیت در این روستاها را که معادل 60 درصد واحدهای مسکونی در استان است صادر کنند.

سیدمحمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار داشت: ساماندهی و تثبیت مالکیت اراضی، بهره‌گیری روستاییان از سند به‌عنوان وثیقه، افزایش ارزش حقوقی و اقتصادی املاک، جلوگیری از نزاع و تعارضات و اختلافات ملکی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان، عدم تحمیل بار مالی به دولت و غیره از جمله مزایای صدور سند مالکیت برای روستاییان و شهروندان است.

وی با بیان اینکه مالکیت حدود 60 درصد روستاهای استان متعلق به بنیاد علوی است، گفت: بیش از 168 هزار واحد مسکونی در  600 روستا و 17 شهر استان مشمول صدور سند مالکیت هستند که طبق برنامه اقدامات مربوط به نقشه‌برداری این روستاها و شهرها انجام شده یا در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بیان داشت: مشکل گرفتن سند مالکیت برای منازل مسکونی و حتی اراضی کشاورزی در این روستاها، قرار است با همکاری بنیاد مسکن، بنیاد علوی و اداره‌کل ثبت اسناد و املاک بعد از 4 دهه برطرف شود.

وی با ابراز اینکه تعیین تکلیف اراضی بنیاد علوی در روستاها و شهرهای استان یک اولویت و مورد حمایت مسئولان و مردم است، گفت: از 600 روستا کار نقشه‌برداری 420 روستا آغاز شده و در 180 روستا نیز کار به پایان رسیده و 80 هزار قطعه زمین نیز نقشه‌برداری شده است.

حسینی افزود: تاکنون هم برای 35 هزار متقاضی پرونده تشکیل شده است و طبق برنامه بنا داریم تا پایان امسال کار نقشه‌برداری همه 600 روستا را انجام دهیم و در شهرهایی هم که مشمول این تفاهمنامه بودند، کار نقشه‌برداری تقریباً به پایان رسید.

وی اضافه کرد: تشکیل پرونده و صدور سند منوط به مشارکت مردم است و در صورت همراهی مردم امسال اسناد مالکیت این واحدهای مسکونی صادر می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان این را هم گفت که نقشه‌برداری و تشکیل پرونده هیچ هزینه‌ای برای روستاییان و شهروندان ندارد و هزینه صدور سند برای روستاییان نیز یک‌دهم صدور سند در شهرهاست و 70 درصد زمان نیز کمتر شده است.