آخرین اقدامات نوآورانه شتاب دهنده در اکوسیستم نوآوری معادن و صنایع وابسته

عمده استارت­ آپ­های موفق طی چند سال اخیر در حوزه فن­آوری اطلاعات و دارو و سلامت هستند ولی استارتاپ های معدن و صنایع وابسته به این حوزه اقتصادی پرقدرت سهم کمتری در حوزه تحولات و نوآوری داشته اند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام صدر فردا، شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا برای رفع موانع موجود در زمینه ایجاد نوآوری در معادن کشور شتابان وارد عمل شد و در حالی‌که هنوز ۱ ماه تا اولین سالگرد افتتاح خود فاصله دارد توانست بیش از ۶ طرح نوآورانه را به مرحله تجاری سازی برساند.

به گزارش روابط عمومی شتاب دهنده دانش بنیان صدر فردا، این شتاب دهنده اختصاصی معدن و صنایع وابسته و مواد پیشرفته موفق شد ۶ طرح نوآورانه و دانش بنیان را به مرحله بهره برداری و تجاری سازی برساند در حالی‌که تا اولین سالگرد افتتاحیه خود نزدیک به یک ماه فاصله دارد.

بنابر این گزارش، ۶ استارتاپ تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی با خدمات شتابدهی شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا توانستند به مرحله تجاری سازی و یا مرحله شتابدهی برسند و آماده تولید محصول نهایی نوآورانه بشوند.

طرح بازیافت ضایعات الکترونیکی: شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا پس از انعقاد قرارداد تجاری سازی با شرکت پودر بندر امام فاز اول قرارداد تجاری سازی یعنی مطالعات بازار مواد اولیه و تحلیل ریسک تامین ضایعات الکترونیکی را پشت سر گذرانده. ایران با تولید ۷/۴ کیلوگرم پسماند الکترونیکی به ازای هر نفر در سال ۲۰۱۶ و ۹.۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال ۲۰۱۹ تقریبا دو برابر میانگین تولید کشورهای قاره آسیا را به خود اختصاص داده که میزان قابل توجهی است. در فرآیند پیشنهادی در این طرح مبتنی بر انحلال است و میزان بازیابی فلزات در آن به مراتب بیشتر از فرآیندهای مبتنی بر ذوب است ضمن اینکه فلزّات قلع و سرب را نیز میتوان استحصال کرد.

طرح کربنات کلسیم گرید دارویی: قرارداد تجاری سازی این طرح با شرکت پودر بندر امام منعقد شده است و همچنین در مراحل بعدی شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا اقدام به تهیه طرح توجیهی و شروع فرآیند ارزش گذاری دانش فنی نموده است.

طرح ترمیم لیزری پره های توربین های گازی: توربینهای گازی به عنوان اساسی ترین بخش تامین انرژی نیروگاهی نقش مهمی در تامین نیرو دارد. استفاده از آلیاژهای پیشرفته، قیمت تمام شده این تجهیزات را بالا می‌برد. از آنجا که این توربینها در دمای بسیار شدید کار می‌کنند در معرض آسیب‌های حرارتی و خوردگی جدی قرار دارند که حدود سی درصد هزینه های تعمیر و نگهداری این تجهیزات را به خود اختصاص می‌دهد. لذا امکان بازسازی و تعمیر بخشهای داغ می‌تواند از ارزش افزوده بالایی برخوردار باشد.

شتابدهنده دانش بنیان صدر فردا با جذب فناور و دانش فنی بازسازی اجزا داغ توربین گازی که به وسیله لیزر انجام می شود به مرحله نهایی جذب سرمایه گذار و تجاری سازی نهایی رسیده است. مراحل اثبات دانش فنی در ستاد لیزر و مواد معاونت علمی انجام شده و گواهی های لازم کسب شده است.

طرح پردازش زغال سنگ: پس از انعقاد قرارداد تجاری سازی این طرح با شرکت زغال سنگ پروده طبس، قرارداد مهندسی و نظارت نیز با شرکت زغال سنگ پروده طبس به امضای طرفین رسیده است و در حال حاضر فاز مطالعات میدانی این طرح نیز آغاز شده است.

طرح آلیاژهای فلزی خاص با کارایی بالا : طرح تولید آلیاژهای فلزی خاص با کارایی بالا در شتابدهنده دانش بنیان صدرفردا مورد خدمات شتابدهی این شتاب دهنده تخصصی معدنی و صنایع وابسته قرار گرفت و با ظرفیت سالانه ۱،۳۰۰ تن پاسخگوی نیازمندیهای روزافزون آلیاژهای خاص در صنایع پزشکی (فولاد زنگ نزن گرید پزشکی) و بومی‌سازی مواد اولیه مورد نیاز صنایع پزشکی می‌باشد. این طرح در حال حاضر مرحله اسپین آف را نیز سپری کرده است و مشغول تولید محصول دانش بنیان خود می‌باشد.

طرح های در حال بررسی و توسعه:

طرح تولید سیم روی: کشور ایران حدود ۵ درصد از ذخایر سرب و روی دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که معدن مهدی آباد که به تازگی شناسایی شده جزو بزرگترین معادن دنیا، دست نخورده باقی مانده است. طبق طبقه بندی جهانی ایران رتبه سوم ذخایر روی دنیا را دارد اما میزان تولیدات سالیانه روی ایران در بین ١٠ کشور اول دنیا جایی ندارد. بررسی ها نشان می دهد که ١٫۴ درصد از صادرات کشورهای تولید کننده روی (مانند هند) به سیم روی اختصاص پیدا کرده است. امروزه سیم روی برای گالوانیزه کردن مورد توجه ویژه صنایع فولادی قرار گرفته است. شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا به منظور رفع نیازمندی های فناورانه صنعت معدنی کشور این طرح را در دستورکار خود قرار داد و هم اکنون طرح تولید سیم روی در مرحله مطالعه بازار و تهیه و ویرایش گزارش فنی اقتصادی است.

طرح توسعه صادرات محصولات فرآوری شده بنتونیت : این طرح با هدف توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده از مواد معدنی و با صادرات محصولات فرآوری شده مبتنی بر بنتونیت شروع شد. این طرح با همکاری شرکت دانش‌بنیان خاک‌رنگبر و خدمات شتابدهی شتاب‌دهنده دانش بنیان صدرفردا موفق به صادرات ۲۰ تن افزودنی پودر شوینده برپایه بنتونیت به کشور اوکراین شد. باتوجه به پتانسیل‌های موجود برای صادرات این محصولات فرآوری شده شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا حمایت‌های بیشتر برای توسعه این طرح و نفوذ به بازار دیگر کشورها و همچنین صادرات دیگر محصولات فرآوری شده از مواد معدنی را در دستور کار خود قرار داده است. این طرح در حال حاضر به مرحله اسپین آف رسیده است و به منظور توسعه بازار صادراتی تحت حمایت شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا می باشد.

شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا در این مدت کوتاه ۱۱ ماهه نه تنها این طرح ها را پس از طی مراحل شتابدهی به مرحله اسپین آف رسانده است، بلکه طرح های دیگری همانند طرح مطالعاتی “پیش امکان سنجی احداث واحد پرعیار سازی سلستین کم عیار” و “پیش امکان سنجی احداث واحد فراورش سلستین و تولید کربنات استرانسیم” توسط شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا مورد بررسی و امکان سنجی قرار گرفته اند.

طرح تولید الکترود مسی نیز توسط شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا در مرحله مطالعه بازار، تهیه و ویرایش گزارش فنی اقتصادی است.

همچنین شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا در راستای رفع نیازمندی های فناورانه شرکت های تابعه هلدینگ صدرتامین، شناسایی فناوران و شرکت های معتبر را برای مشارکت در ساخت پراپ جک هیدرولیکی و ملحقات آن را در دستور کار قرار داد. این مجموعه ماشین آلات صنعتی به عنوان یکی از تجهیزات اساسی در معادن زیرزمینی مورد نیاز شرکت زغال سنگ پروده طبس بوده که پس از انجام فرآیند عارضه یابی در آن شرکت، به عنوان عارضه شناسایی شده و رفع آن با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در قالب برنامه بومی سازی در شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا در حال پیگیری و ارزیابی است.