آشنایی با دستگاه های کارخانه ی سنگ شکن صنعتی

شن وماسه ی مصنوعی توسط دستگاه های مستقر در کارخانه ی سنگ شکن تولید می شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سنگ های سخت توسط چه دستگاه هایی به دانه های ریز موسوم به شن و ماسه تبدیل می شوند.

در ادامه به معرفی دستگاه های مستقر در سنگ شکن ها می پردازیم؛

 

هاپر (قیف)

 

هاپر در ابتدای خط تولید قرار دارد؛ مواد اولیه پس از استخراج، به سمت کارخانه ی سنگ شکن روانه شده و پس از ورود به کارخانه، به درون هاپر ریخته می شوند.

کار هاپر نگه داری مواد اولیه تا قبل از آماده سازی خط تولید است، پس از آماده شدن خط تولید، مواد اولیه به خط تولید منتقل می شوند.

 

دستگاه فیدر

 

این دستگاه به عنوان یک انتقال دهنده ی مواد اولیه یا به عبارتی منبع تغذیه محسوب می شود.

دستگاه فیدر در شروع و حین تولید از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه در صورت نبودش کار به کندی پیش می رود و حتی امکان دارد تولید را با مشکل مواجه کند.

استفاده از این دستگاه سبب صرفه جویی در مصرف برق شده و همچنین می تواند هزینه های استهلاکی دستگاه ها، تابلو های برق و الکتروموتور ها را پایین بیاورد.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه شود، این است که: استفاده از فیدر باعث افزایش راندمان کاری، افزایش تولید و افزایش کیفیت محصولات خواهد شد.

مواد اولیه پس از فیدر به فک منتقل می شوند.

 

نوار نقاله

 

نوار نقاله معمولا از جنس لاستیک است و به منظور انتقال مواد بین دستگاه های مستقر در خط تولید استفاده می شود.

 

 

دستگاه فک

 

وظیفه ی این دستگاه خرد کردن سنگ های سخت به تکه های ریز تر است.

این دستگاه از یک فک ثابت و یک فک متحرک تشکیل شده است و به وسیله ی اتصال یک شافت خارجی به یک تسمه، به موتور متصل می شود.

از مزایای این دستگاه می توان به سرعت بالا در تولید و همچنین نگه داری و تمیز کردن آسان آن اشاره نمود.

این دستنگاه معایبی هم دارد که از ازجمله ی آن ها می توان به یکنواخت نبودن عمل خردایش دانه ها به علت شیب موجود بین دو فک و همچنین هدر رفت انرژی نیز اشاره نمود.

 

دستگاه کوبیت

 

دستگاه کوبیت، تکه های خروجی از دستگاه فک را به دانه های ریز تبدیل می کند؛ در واقع این دستگاه خردایش سنگ ها را به وسیله ی چرخش روتور انجام می دهد.

از ویژگی های این دستگاه می توان به امکان ارتقا دادن تجیهزات آن نیز اشاره نمود. این دستگاه قدرت خرد کنندگی بالایی دارد، امکان تولید مصالح چند وجهی را فراهم می کند، تعمیر و نگه داری از آن آسان است و همچنین قطعات یدکی آن به آسانی فراهم می شود.

 

دستگاه مخلوط شور

 

دستگاه مخلوط شور به جهت جداسازی ناخالصی ها از شن و ماسه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

دستگاه سرند

 

وظیفه ی دستگاه سرند، جداسازی محصولات تولیدی است؛ در ابتدا مخلوطی از مصالح مختلف وارد این دستگاه شده و در انتها محصولات تفکیک شده و از آن خارج می شود.

در واقع از دستگاه سرند برای دانه بندی مصالح استفاده می شود؛ این دستگاه با توجه به درخواست مشتری می تواند به صورت چند طبقه ای ساخته شود. سفارشی سازی سرند ها می تواند موجب بالارفتن بازدهی تولید و کیفیت می شود.

 

 

دستگاه ماسه شور حلزونی

 

این دستگاه برای انجام کار خود از آب و یک نوار مارپیچ مانند کمک می گیرد؛ شن و ماسه در این دستگاه شسته شده و به صورت یکدست از آن خارج می شود.

هرچه طول بدنه ی مارپیچ داخل دستگاه بیشتر باشد، بازدهی تولید بالاتر می رود. علاوه بر آن می بایست به قطر و میزان سرعت چرخش حلزونی و ظرفیت حوضچه ی آب نیز توجه نمود.