آیا طرح مسکن مهر در دولت دوازدهم تکمیل خواهد شد؟

این روزها طرح مسکن مهر مدعی جدیدی برای ساخت و اتمام پیدا کرده و رئیس جمهور چندی پیش پستی را در توئیتر مبنی بر تحویل بخش عمده ای از این واحدها منتشر کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، مسکن مهر به عنوان یکی از بزرگترین طرح های مسکنی کشور طی دو دهه قبل به شمار می رود که بخش بزرگی از جامعه را به خانه دار شدن امیدوار کرد.

اما از زمانی که طرح مسکن مهر کلید زده شد مشکلات بسیار زیادی برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه که در این طرح ثبت نام کرده بودند به وجود آمد، بسیاری از آنها تمامی سرمایه و یا بخش زیادی از پس اندازهای خود را برای خرید این واحدها هزینه کردند اما هنوز بعد از گذشت بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال متقاضیان، هیچ واحدی را تحویل نگرفته اند.

بی مهری آخوندی به مسکن مهر عامل تعویق ساخت آنها

مسکن مهر در کشور گلنگ زده شده که پرونده بسیاری از آنها در شهرهای مختلف بسته شده اما هنوز بخش عمده ای از این واحدها در شهرهای جدید تهران باقی مانده و در چند سال گذشته هم با افزایش قیمت به بهانه های مختلف شوک های زیادی به متقاضیان وارد شده است.

مسکن مهر در سال های ۹۲ تا ۹۶ با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وزیر وقت رها شده بود، چرا که آخوندی هیچ اعتقادی به مسکن مهر نداشت و این طرح را جزو مزخرف ترین طرح های مسکنی و عمرانی کشور به دلیل فاصله داشتن از کلان شهرها می دانست، همین موضوع باعث شد که بسیاری از متقاضیان و ثبت نام کنندگان نسبت به این طرح دلسرد شوند و تمایلی برای پرداخت آورده خود نداشته باشند.

اما با شروع به کار محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در ۵ آبان سال ۹۷ مسکن مهر جان تازه ای گرفت به طوری که در همان ابتدای ورود خود به وزارت راه و شهرسازی با متقاضیان واحدهای مسکن مهر دیداری داشت و به آنها دلگرمی برای تحویل هرچه سریعتر واحدها داد چراکه بسیاری از متقاضیان از اقدامات وزیر سابق راه و شهرسازی و عدم توجه او به این پروژه نگران و دلخور بودند.

اسلامی در همان ابتدا اعلام کرد و قول داد که پرونده واحدهای مسکن مهر را به زودی می بندد و طبق آخرین مصاحبه خود هم اعلام کرده که پرونده مسکن مهر را به طور کامل تا پایان امسال می بندد.

 

جدول تکمیل مسکن مهر توسط دولت ها
دولت تکمیل و تحویل
دهم 689 هزار واحد
یازدهم یک میلیون و 300 هزار واحد تحویل داده شد
دوازدهم 430 هزار واحد ساخت و تحویل داده شد
دوازدهم یک میلیون و 200 هزار واحد در غالب طرح مردمی
دوازدهم 70 هزار واحد مسکن مهر (دادگاهی و نیمه کاره)

وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در یک برنامه رادیویی با اشاره به اینکه برای ساخت مسکن مهر به عنوان بزرگترین پروژه مسکنی کشور، سه سال زمان برای جمع آوری اطلاعات و برنامه ریزی صرف شد، گفت: عملیات اجرایی و برنامه ریزی مسکن مهر از سال ۸۶ تا ۸۹ به طول انجامید و در قالب این طرح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تعریف شد.

او افزود: از این تعداد ۶۸۹ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دهم به متقاضیان تحویل داده شد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب پروژه های مردمی ساخته شد که این افراد اراضی را تحویل داده و در قالب تعاونی ها و به صورت خود مالکی واحد را می سازند و وزارت راه و شهرسازی هم ساخت یک میلیون واحد مسکونی را بر عهده گرفته است.

اسلامی بیان کرد: به طور مثال در شهر پردیس ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفت تا قابلیت سکونت با تمامی امکانات برای مردم فراهم شود.

او اظهار کرد: ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام وجود داشت که هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ هزار واحد از آن ها نیمه تمام است و دلیل تاخیر در تحویل این واحدها این بوده که ساخت آن‌ها دیر آغاز شده و ما سعی خواهیم کرد تا پایان سال پرونده واحدهای مسکن مهر را ببندیم.

 

مسکن مهرهایی که دادگاهی شدند

اسلامی ادامه داد: تعدادی از واحدهای مسکن مهر در محاکم قضایی دارای پرونده های حقوقی هستند که این واحدها از تسهیلات مسکن مهر برخوردارند و با اتمام پرونده آن‌ها در دادگاه‌ها برنامه‌ریزی برای اتمام آن‌ها را هم در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: هم اکنون حدود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در دادگاه‌ها به دلیل مشکلات حقوقی پرونده دارند و حدود ۱۳ هزار واحد مسکن مهر هم به دلیل آن که در جاهای خاص ساخته شده اند هنوز فاقد متقاضی هستند.

البته علی نیکزاد وزیر راه وشهرسازی در دوره احمدی نژاد بر خلاف صحبت‌های آخوندی و اسلامی معتقد است: طرح مسکن مهر یکی از بزرگترین طرح‌هایی است که طی آن یک دولت توانسته در مدت زمان هشت سال ساخت ۴۳۰۰ واحد مسکونی را آغاز و ۲۸۰۰ واحد آن را به اجرا در آورد و الباقی را با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت بعد تحویل دهد.

دفاع وزیر سابق راه و شهرسازی از طرح مسکن مهر

نیکزاد همچنین ادامه داد: این پروژه علاوه بر اینکه توانست انبوه سازان و پیمانکاران را با خود همراه سازد مصداق بارز اقتصاد مقاومتی نیز بود، زیرا اولاً کاملا درون زا بود و هیچگونه مصالح ساختمانی آن از خارج تامین نشد. دوماً موجبات دریافت پیشنهاد قرارداد‌های ساخت مسکن از آمریکای لاتین و کشور‌های همسایه شد. سوماً عدالت محور و مردمی بود؛ و حدود به ۱۶ میلیون نفر از بند مستاجری رها گشته و در خانه‌های خود ساکن شدند.

طرح مسکن مهر بهترین حربه در برابر تحریم ها بود

نیکزاد تصریح کرد: دولت یازدهم جفا کرد و بنده در قامت خادم مردم باید عرض کنم که اطلاعات غلطی به آقای روحانی در مورد مسکن داده شد و به این ترتیب حدود ۶ سال از عمر دولت ایشان رفت، در حالیکه در جهت اتمام پروژه مسکن مهر کاری انجام نشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کل هزینه پرداخت شده برای این پروژه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۳۰ هزار میلیارد آن بازگشته است. ما باید با رعایت اصل ۷۵ قانون اساسی، مدیریت بی پول را به جریان اندازیم و با استفاده از همین مبالغ بازگشته، مجدداً در مسکن هزینه کنیم.

براساس آمار و اطلاعات به دست آمده طرح مسکن مهر در دولت احمدی نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران آغاز شده است و هدف از این طرح خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد بوده که طبق آن دولت با واگذاری قطعه زمین رایگان سعی داشت خانه‌سازی را تشویق کند.

اوایل سال ۹۲، دولت دهم مسکن مهر را با پیشرفت ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم داد.

اما چون حسن روحانی اعتقادی به آن نداشت و حتی آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی هم افتخار خود را در دوران مدیریتی اش عدم افتتاح حتی یک واحد مسکن مهر اعلام کرد، عملاً دولت روحانی آن را رها کرده و توجهی به این نیاز مبرم دهک‌های پایین و مستضعف جامعه نکرد.

بی‌تفاوتی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به مسکن منجر به بحران گرانی خانه در کشور در سال ۹۷ و ۹۸ شد.

تا روز ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۶ تعداد یک میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۲۹ واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شده که حدود ۴۵ درصد از این تعداد در زمان دولت حسن روحانی افتتاح شده‌است.

تعداد یک میلیون و ۵۶۸ هزار و ۴۵۲ واحد از کل واحدهای افتتاح شده تحویل خانوارها شده‌است که ۵۶ درصد آن در زمان روحانی به خانواده‌ها تحویل شد.

این طرح پس از افزایش شدید بهای مسکن در ایران شروع شد. دولت برای تأمین مالی این طرح از بانک مرکزی قرض کرد، که منجر به رشد نقدینگی و افزایش تورم شد به‌طوری‌که نیمی از کل پول‌های چاپ شده در تاریخ ایران صرف ساختن مسکن مهر شد.

خانه‌های ساخته شده در این طرح عموماً در حاشیهٔ شهرها بودند و فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق و گاز و تلفن آن‌ها نشده بود.

براساس این گزارش حسن روحانی روز یکشنبه در توئیت آخر خود اعلام کرد: در حالی که در دولت قبل تنها ۷۷۵ هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده، در این دولت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، تکمیل و در اختیار مردم قرار گرفته است.

روحانی تاکید کرد: در طی هفت سال در مجموع چهار میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن توسط دولت در کل کشور ساخته شده است.

همچنین رییس جمهور در جلسه ویدئو کنفرانسی هیات دولت در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: در طول این هفت سالی که گذشت، چهار و نیم میلیون مسکن دولتی و خصوصی ساخته شده است، تا قبل از دولت یازدهم ۷۷۵ هزار واحد مسکن مهر ساخت و تحویل داده شده بود، در این دولت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی یعنی کمتر از دو برابر تکمیل و تحویل مردم داده شد. ۶۰۰ واحد مسکونی نیز تا پایان دولت تکمیل و تحویل داده می شود.

براساس این گزارش همزمان با افزایش چشم گیر قیمت مسکن در طی یکی دو سال گذشته بسیاری از مردم و متقاضیان چشم انتظار تحویل واحدهای خود هستند واحدهایی که در ابتدا قرار بود، تنها با ۳۰ میلیون تومان به متقاضیان تحویل داده شود اما با افزایش مدت زمان ساخت، قیمت آنها هم چندین برابر رشد داشته است.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تحویل هرچه سریعتر واحدهای مسکن مهر دولت باید عزم خود را برای بستن پرونده مسکن مهر به کار بگیرد.