اجرای طرح ملی اشتغال زنان سرپرست خانوار در ۲۳ استان کشور

رئیس ستاد دبیرخانه حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی، از اجرای طرح ملی اشتغال ۶ هزار زن سرپرست خانوار در ۲۳ استان کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهناز امامدادی در «آئین مبادله موافقتنامه طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و رئیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: الگوی مشاغل خانگی از سال ۸۹ و بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی، شکل رسمی‌تر به خود گرفت.

رئیس ستاد دبیرخانه حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی ادامه داد: بعد از حدود ۶ سال از اجرای الگوی مشاغل خانگی، مطالعات تطبیقی در این الگو انجام شد و در نهایت باعث شد تا در الگوی مشاغل خانگی بازنگری شود و طرح ملی الگوی مشاغل خانگی در دستور کار قرار گرفت.

وی با تشریح ویژگی‌های الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی افزود: توسعه رشته‌های نوین، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، پایدارسازی مشاغل، توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، راهنمایی و مشاوره، تنوع شیوه‌های آموزشی، اتصال به بازار و کاهش وابستگی زیاد به تسهیلات، از جمله ویژگی‌های این الگو هستند.

امامدادی تصریح کرد: پیش از اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، از صفر تا صد متقاضیانی که در سامانه مشاغل خانگی ثبت‌نام می‌کردند، خود را آماده ورود به بازار کار می‌دانستند و تسهیلات مطالبه می‌کردند که این رویه چندان موفق نبود چرا که متقاضیان بیشتر با هدف دریافت تسهیلات ثبت‌نام می‌کردند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، جلب مشارکت بخش خصوصی نیز مورد توجه قرار گرفت و در فاز ثبت‌نام، مجوز صدور مشاغل خانگی به متقاضیان بر اساس مزیت‌های نسبی منطقه‌ای صادر می‌شود؛ پس از آن، موضوع توانمندسازی متقاضیان و اتصال محصولات آنها به بنگاه‌های کوچک و بزرگ و اتصال به افراد پشتیبان، به عنوان افرادی که قابلیت کارفرمایی دارند، در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: همچنین فاز حمایت مالی نیز پس از توانمندسازی متقاضیان، صرفاً در مرحله «توسعه» مشاغل در دستور کار قرار گرفت و همچون الگوی سابق، این‌گونه نبود که ابتدا به ساکن، پرداخت تسهیلات به متقاضیان در دستور کار باشد.

امامدادی با بیان اینکه الگوی مشاغل خانگی در فاز نخست به شکل پایلوت در ۹ استان مرزی شرقی و غربی کشور اجرا شد، گفت: این الگو در استان‌های آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کردستان و ایلام با همکاری جهاد دانشگاهی در حال اجرا است.

رئیس ستاد دبیرخانه حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی ادامه داد: پس از اجرای الگوی آزمایشی مشاغل خانگی در ۹ استان مذکور، در نهایت ۲۶۱ مزیت نسبی در این استان‌ها شناسایی شده است و ۱۵۰ بنگاه کوچک و بزرگ نیز در این الگو مشارکت داده شده‌اند.

وی مشارکت افراد پشتیبان به عنوان افرادی که توانایی ایجاد اشتغال برای چند نفر را دارند، از اهداف اصلی الگوی آزمایشی توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: پس از اجرای این الگو در ۹ استان مورد اشاره، طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی از سوی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور به ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی پیشنهاد شد.

امامدادی افزود: در قالب اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی که امروز موافقتنامه آن بین سه دستگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی به امضا رسید، اشتغالزایی برای ۶۰۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در ۲۳ استان هدفگذاری شده است.

رئیس ستاد دبیرخانه حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی در پایان تأکید کرد: اعتبارات این طرح به مبلغ سه میلیارد تومان از محل اعتبارات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تأمین می‌شود.