اخراج از در FATF و بازگشت از پنجره اینستکس/زمینه سازی برای انتقال اطلاعات اقتصادی ایران به اروپا

همزمان با اوج گیری تلاش های آمریکا برای دسترسی به اطلاعات بازیگران اصلی اقتصاد ایران از طریق FATF، طرف ایرانی و اروپایی اینستکس در حال امضای تفاهم نامه محرمانگی تبادل اطلاعات هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، موضوع همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی FATF در سال های اخیر، انرژی، سرمایه و زمان بسیار زیادی از نهادهای مختلف کشور از جمله دولت، مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، رسانه های مختلف و …گرفت اما نهایتا به دلیل خطرات فراوانی که کنوانسیونهای مربوطه داشتند، این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت ماند.

این در حالی بود که آمریکا و اروپا برای پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT تلاش فراوانی کردند. آمریکایی ها سیاست فشار حداکثری را علیه ایران اتخاذ کرده و بزرگترین جنگ اقتصادی طول تاریخ را علیه کشورمان به راه انداختند و اروپایی ها نیز از لحاظ راهبردی و در عمل با آمریکا کاملا همراه شده اند. غربی ها برای پیروزی در این جنگ، نیاز مبرمی به اطلاعات بازیگران اصلی اقتصاد ایران دارند. درصورتی که آمریکا در چند ماه آینده به این اطلاعات دست پیدا کند، می‌تواند اثرگذاری تحریم ها را به شدت افزایش دهد. به همین دلیل پس از آغاز سیاست فشار حداکثری، مقامات مختلف آمریکایی از جمله پمپئو (وزیر امور خارجه)، مندلکر (معاون خزانه داری) و بیلینگزلی (دستیار معاون خزانه داری) بر پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT پافشاری فراوانی کرده اند. به عنوان مثال، پمپئو در کنفرانس خبری مشترک با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در اوایل خردادماه امسال درباره دو کنوانسیون پالرمو و CFT گفته بود: «امروز من از ایران می‌خواهم که هر دو معاهده (پالرمو و CFT) را بدون تأخیر و بدون هیچگونه حق شرطی به تصویب برساند».

با هوشیاری نظام اسلامی، آمریکایی ها نتوانسته اند به این هدف خود برسند. اما ظاهرا در هفته های اخیر، دشمنی که از در بیرون شده بود، قصد ورود از پنجره را دارد. اینستکس که قرار بود مرحمی بر زخم های اقتصادی ایران باشد، به دشنه ای جدید تبدیل می شود که می تواند زخم های جدید و عمیق تری برای اقتصاد کشور به وجود آورد.

در روزهای اخیر اروپایی ها تایید کردند که چند تراکنش از طریق اینستکس انجام شده است. به عنوان مثال هلگا اشمیت در این زمینه گفته است: «اینستکس هم اکنون عملیاتی شده و اولین تراکنش آن در حال انجام است». از سوی دیگر، اخیرا فدریکا موگرینی به صورت ضمنی اعلام کرده که شرط اجرای اینستکس، ارائه اطلاعات بازیگران اقتصادی ایران است. وی در پایان نشست وزیران خارجه این اتحادیه در بروکسل در اواخر تیرماه گفت: «اینستکس سازوکاری است که باید در رابطه با شناسایی هویت مشتری بسیار محتاط باشد». شناسایی هویت مشتریان به معنای ارائه اطلاعات این مشتریان از سوی ایران است. این سخنان نشان می دهد که اروپا قصد دارد به واسطه اینستکس اطلاعات بازیگران اقتصادی ایران را دریافت کند و تایید راه اندازی اینستکس نیز نشان دهنده ارائه اطلاعات از سوی ایران است.

همزمان با این تحولات، پیگیری های خبرنگار فارس حاکی از آن است که طرف ایرانی و اروپایی اینستکس در حال امضای تفاهم نامه محرمانگی تبادل اطلاعات هستند. در واقع، همان کاری که آمریکا قصد داشت به واسطه پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT انجام دهد و به اطلاعات بازیگران اصلی اقتصاد ایران دسترسی پیدا کند، اروپا دارد زمینه سازی می کند و به واسطه اینستکس زمینه لازم برای دسترسی آمریکا به اطلاعات بازیگران اصلی اقتصاد ایران را فراهم می کند.