ارائه نکاتی مهم برای خرید آهن آلات

به گزارش ایسنا، بنابراعلام شرکت آهن ملل اصفهان، با توجه به اینکه محصولات فولادی در مقیاس بالایی استفاده می شوند، پس توجه به قیمت لحظه به لحظه و کیفیت آن ها حائز اهمیت می باشد.

با این وجود، هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا امروزه سایت ها و منابع بسیاری وجود دارند که شما عزیزان می توانید با مراجعه به آن ها از کیفیت و قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی به صورت لحظه ای با خبر شوید.

خرید آهن آلات

در نظر بگیرید که می خواهید یک پروژه مهم ساختمانی را استارت بزنید. قطعا برای این کار نیازمند به مصالح ساختمانی مختلفی مانند میلگرد، تیرآهن، ورق سیاه، ورق رنگی، ورق روغنی و غیره می باشید.

به دلیل این که تمامی این مصالح را در حجم بالا نیاز دارید، لازم است که با خصوصیات آن ها آشنا شوید و به صورت مداوم استعلام قیمت کنید. به همین دلیل می توانید به سایت های معتبر مراجعه و اطلاعات کافی مورد نیاز خود را به دست آورید.

تیرآهن چیست و چگونه در ساختمان سازی استفاده می شود؟

تیرآهن نیز مانند سایر مصالح ساختمانی با استانداردهای مختلفی به تولید می رسد. در واقع این سازه فولادی را می توان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی دانست.

وظیفه مهم و اصلی تیرآهن استحکام ساختمان می باشد. در مورد کاربردهای این سازه می توان به تحمل فشارهای وارد شده بر ساختمان اشاره کرد. در واقع تیرآهن از اصلی ترین مصالح در ساخت و ساز می باشد.

استانداردهای مختلف تیرآهن

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، تیرآهن در استانداردها و انواع مختلفی تولید می شود. در واقع این سازه فولادی به دو صورت معمولی با علامت اختصاری I و NP و بال پهن با علامت H و IPE موجود می باشد. تیرآهن نوع اول بیشتر از نوع دوم در بازار موجود است و بیشتر توسط عموم مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی تیرآهن به سه صورت در استاندارد جهانی تولید می شود:

تیرآهن IPE : این تیرآهن ها در ایران و کشورهای اروپایی تولید می شوند و شکل آن ها I مانند است. علاوه بر این، ضخامت بال های آن هم تغییرپذیر نمی باشد. در واقع، ضخامت بال این نوع تیرآهن ثابت است.

تیرآهن INP : این تیرآهن ها در بازارهای چین و روسیه تهیه و عرضه می شود. این نوع تیرآهن مانند نوع IPE ظاهری شبیه I دارد، اما ضخامت بال های آن با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش پیدا می کند.

تیرآهنIBE : این نوع تیرآهن دارای بال پهن شکل به صورت H می باشد که طول بال ها نسبت به تیرآهن IPE بزرگ تر می باشد. زمانی که کلمه ی لاتین V در کنار نام تیرآهن قرار می گیرد، به معنای آن است که تیرآهن سنگین وزن می باشد و هرگاه که حرف L در کنار نام تیرآهن قرار گرفته باشد، بدان معناست که تیرآهن سبک وزن می باشد.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، تیرآهن IBP دارای بال های پهنی است و شبیه حرف H می باشد.

این نوع از تیرآهن در ترکیه و کره جنوبی به تولید می رسد. به دلیل اینکه این نوع سازه فلزی از مقاومت بالایی برخوردار است، معمولا در ابرسازه ها و ساختمان های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع تیرآهن خود به دو نوع HEA و HEB تقسیم بندی می شود.

تیرآهن لانه زنبوری

علاوه بر انواع استانداردهایی که برای تیرآهن ذکر شد، نوع دیگری از تیرآهن به شکل لانه زنبور و شش ضلعی وجود دارد که تیرآهن لانه زنبوری نامیده می شود.

تیرآهن لانه زنبوری بیشتر در ساخت پل ها و سقف سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که این تیرآهن دارای حفره نبود به دلیل پهنای زیادش، وزن زیادی پیدا می کرد به همین دلیل با ایجاد حفره از وزن آن تا میزان زیادی کاسته شد.

در حالت معمول، تیرآهن هاش به صورت کیلویی و تیرآهن ساده به شکل شاخه ای در بازار عرضه می شود و از سایزهایی مانند ۱۲، ۱۴ و ۱۶ متر برخوردار می باشد.

قیمت تیرآهن در بازار محصولات فولادی

مانند سایر صنف ها، بازار آهن نیز درگیر نوسانات قیمت می باشد. این نوسانات تنها شامل قیمت میلگرد نمی باشد و کلیه محصولات فولادی را دربر می گیرد.

موازی با قیمت آهن، قیمت تیرآهن نیز دچار تغییر می شود. می توان گفت که هر چیزی بر قیمت مصالح اثرگذار است و متناسب با قیمت ها در بازار جهانی آهن میزان تولید و تقاضا نیز دچار تغییرات می شود.

امروزه استعلام قیمت در بستر وب کار ساده ای است، زیرا منابع و سایت های زیادی همواره قیمت لحظه به لحظه آهن آلات را منتشر می کنند. یکی از معتبرترین سایت ها، سایت شرکت آهن ملل اصفهان می باشد که به صورت روزانه و لحظه ای قیمت کلیه آهن آلات در اختیار همگان قرار می دهد.

نکته پایانی

همانطور که پیش از این اشاره کردیم در خرید کلیه محصولات فولادی لازم است که با ویژگی های آن ها آشنا باشیم تا یک خرید مطمئن بر اساس نیاز خود انجام دهیم. حتما برای خرید از افراد و مشاوران خبره در حوزه آهن کمک بگیرید.