استاندار قزوین: توسعه صنایع پایین‌دستی در دستور کار شورای معادن باشد

گروه استان‌ها- استاندار قزوین گفت: با توجه به اینکه ارزش افزوده بهره‌برداری از معادن استان با ظرفیت آنها تناسبی ندارد، توسعه صنایع پایین‌دستی باید در دستور کار شورای معادن قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدمهدی اعلایی بعدازظهر امروز در جلسه شورای معادن استان قزوین با بیان اینکه منفعت حاصل از بهره‌برداری از معادن باید به مردم برسد، اظهار داشت: با توجه به اینکه ارزش افزوده بهره‌برداری از معادن استان با ظرفیت آنها تناسبی ندارد، توسعه صنایع پایین‌دستی باید در دستور کار شورای معادن قرار بگیرد.

وی بر لزوم رفع موانع اصلی بهره‌برداری از معادن تأکید و اضافه کرد: اگر به معادن توجه کنیم و فاصله زیاد بین ظرفیت و ارزش افزوده آنها را کاشه دهیم، معادن منجر به رشد سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان قزوین خواهند شد.

اعلایی با اشاره به مشکلات زیست محیطی ایجادشده در برخی معادن استان قزوین ادامه داد: اداره‌کل حفاظت از محیط زیست باید برای برطرف این مشکلات با معدن‌داران همکاری کند و در ضمن معادنی که هم قانون را مراعات نکنند، باید جریمه شده و حتماً کامیون‌های حمل مواد معدنی باید طبق قانون بارنامه بگیرند.

ظرفیت معادن در استان قزوین مشخص نیست

رئیس شورای عالی معادن استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف این شورا اشاره کرد و گفت: مطابق قانون این شورا وظیفه دارد تا بر روند استخراج تا فروش مواد معدنی نظارت کند و قبل از صدور مجوز بهره‌برداری مسائل زیست محیطی را در نظر بگیرد تا کمترین تخریب در منابع طبیعی را شاهد باشیم.

اعلایی با اشاره به نامشخص بودن ظرفیت معادن در استان قزوین افزود: در ضمن معدن‌داران باید قسمتی از درآمدهای خود را برای احداث صنایع پایین‌دستی هزینه کنند و در این زمینه شورای معادن باید زمینه تسهیل و تسریع در ساخت این صنایع را فراهم کند.

وی با بیان اینکه معدن‌دارها باید در کنار کسب منافع اقتصادی به مسئولیت‌های اجتماعی پایبند باشند، گفت: قانون معادن ابهامات و نواقصی داشته و در برخی زمینه‌ها مثل بهره‌برداری، مالیات و واگذاری به اصلاحات نیاز دارد که این ابهامات و نقص‌ها باید در جلسات شورای معادن برطرف شود.

اعلایی ادامه داد: بهره‌برداری از معادن نقش مهمی در ارتقای دارایی و سرمایه شهروندان هم‌استانی دارد و در این حوزه باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام شده و معادن غیرفعال استان فعال شوند