اعتصاب کارخانه‌های ماسه شویی دغدغه جدید بازسازی مناطق زلزله زده

تبریز- مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: اعتصاب کارخانه‌های ماسه شویی میانه به دغدغه جدیدی برای ادامه بازسازی‌های مناطق زلزله زده استان تبدیل شده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، حافظ باباپور شامگاه چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره‌ای به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده استان گفت: بحث آواربرداری و اسکان موقت در ابتدای کار بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شد که برای اولین بار در طول این زلزله، بحث پرداخت اجاره بها به زلزله زدگان همراه با اسکان موقت در نظر گرفته شد به طوری که افراد به جای اسکان موقت، می‌توانستند با دریافت اجاره بها به مدت کمی در یک مکان سکنی گزینند که این امر برای اولین بار در زلزله استان مطرح شد.

وی با اشاره‌ای به روند اسکان دائم نیز گفت: در این زلزله برعکس بازسازی زلزله ارسباران، کار را به خود مردم سپردیم و بسیاری از مردم مناطق، پیمانکاری منازل خود را بر عهده گرفته و خود دست به کار شدند.

باباپور در خصوص چالش‌های پیش رو در امر بازسازی مناطق گفت: در ابتدای کار بحث سرما و سپس کرونا، کار را برای ما سخت کرد. افزایش لجام گسیخته قیمت مصالح ساختمانی و همزمانی فصل کشاورزی و زراعت نیز با کار بازسازی سبب تأخیر بیشتر در امر بازسازی‌ها شد.

سکونت مردم در دو هزار واحد احداثی

مدیر کل بنیاد مسکن استان ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری داشتیم که پرونده آنها تا بهمن ماه بسته شد. سه هزار مورد احداثی نیز داشتیم که کار آرماتور بندی ۱۰۰ درصد آنها به اتمام رسیده و نصب اسکلت در ۹۸ درصد، دیوارچینی در ۷۶ درصد، ایجاد سقف در ۹۲ درصد واحدها انجام شده و در مجموع مردم در دو هزار مورد از این واحدها ساکن هستند.

وی با اشاره‌ای به مشکل گرانی مصالح گفت: در ابتدای کار قیمت ورق فولادی حدود سه هزار و ۵۰۰ بود که این مقدار تا ۱۲ هزار تومان نیز بالا آمد یعنی حدود سه الی چهار برابر شد و حالا قیمت احداث مسکن در مناطق زلزله زده به ازای هر متر حداقل سه میلیون تومان شده است.

باباپور از ابلاغ تسهیلات تعمیری به استان به میزان ۱۵ میلیون تسهیلات چهار درصدی و پنج میلیون بلاعوض خبر داد و گفت: در این راستا مکاتباتی انجام شده بود که با ابلاغ آنها، زمینه برای تزریق تسهیلات به واحدها فراهم می‌شود.

پرداخت ۱۶۳ میلیارد تومان از ۲۱۷ میلیارد تسهیلات

مدیر کل بنیاد مسکن استان ادامه داد: در مجموع میزان اعتبارات اعم از احداثی، دامی و تعمیری و معیشتی در نظر گرفته شده به همراه کمک بلاعوض حدود ۲۱۷ میلیارد تومان بود که ۱۶۳ میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

وی افزود: در مجموع ۷۰ میلیارد تومان از ۹۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض به واحدها پرداخت شده است که آخرین مرحله از کمک‌های بلاعوض نیز طی روزهای آتی به حساب مردم جامانده واریز خواهد شد.

باباپور در خصوص واحدهای دامی نیز گفت: دوهزار واحد دامی نیازمند تعمیر و بازسازی بود و توافقات لازم در این زمینه با جهاد کشاورزی در ابتدای کار انجام شد. ۷۱۰ واحد آواربرداری، ۶۵ درصد فونداسیون بندی و ۵۵ درصد نیز به پایان رسیده است.

مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اشاره‌ای به پیش بینی‌ها در خصوص اتمام کار بازسازی گفت: بیشتر افرادی که واحدهایشان به اتمام نرسیده، نیاز آن‌چنانی به اتمام صددرصدی واحد نداشته و قطعاً در فصل سرما، مشکلی نخواهند داشت.

خانواده‌های نیازمندی که سرپناهی برای فصل سرما ندارند

وی ادامه داد: اما در این بین چندین خانوار نیز هستند که به دلیل مشکلات مالی قادر به اتمام واحد خود نبوده و در فصل زمستان دچار مشکلاتی خواهند شد که بنیاد مسکن به دلیل محدودیت‌های موجود نمی‌تواند کاری برای این افراد انجام دهد.

باباپور گفت: در این زمینه از خیران محترم می‌خواهیم یاری دهنده ۱۵ خانواری که توان مالی ادامه کار را ندارند، بوده و کمکی در راستای اتمام واحدهای این افراد انجام دهند.

اعتصاب کارخانه‌های ماسه شویی و دغدغه تأمین مصالح

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نیز در این گفتگو با اشاره‌ای به برخی مشکلات پیش آمده در روند بازسازی‌ها گفت: برخی کارخانه‌های ماسه شویی در منطقه به منظور افزایش قیمت دست به اعتصاب‌هایی زده‌اند که سبب کمبودهایی در تهیه ماسه برای تکمیل برخی واحدها شده که برای حل این مشکل باید هر چه سریع‌تر چاره اندیشی شود.

حسین اکرمی وش ادامه داد: از سوی دیگر افزایش قیمت حمل سیمان از دیگر مشکلات پیش رو است که به تازگی و در مرحله دوم خواستار افزایش ۳۰ درصدی هزینه کرایه‌ها شده‌اند. همچنین برای حل مشکل سیمان مکاتبه‌هایی با شرکت سیمان صوفیان شده اما باز هم مشکل حل نشده و هم اکنون با مشکلات تأمین مصالح و افزایش کرایه حمل و نقل مواجه شده‌ایم.