افزایش نشاط در جامعه با توسعه اقتصادی

وضعیت نامطلوب اقتصادی منجر به افزایش آمار نزاع و کودک‌آزاری در سال گذشته شده است و بهبود آن می‌تواند افزایش نشاط در جامعه را به دنبال داشته باشد.

گروه اجتماعی یکتاپرس؛ اخیراً رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از تشکیل ۱۰ هزار و ۸۴۸ مورد پرونده قصور پزشکی در سال ۱۳۹۹ خبر داد. عباس مسجدی ارانی در توضیح این خبر گفت که آمار نزاع نسبت به سال گذشته نیم درصد افزایش پیدا کرده و نرخ کودک‌آزاری افزایش ۳ درصدی داشته است.

این جامعه‌شناس اجتماعی افزود: به عبارت دیگر یکی از عوامل اصلی وقوع این پدیده اجتماعی، اقتصادی است، البته عوامل فرهنگی هم در این قضیه نقش دارند. به عنوان مثال کشتن دختران در خوزستان که «نحوه» خوانده می‌شود، از جمله مواردی است که نقش فرهنگ در افزایش نزاع را نشان می‌دهد. در برخی از مناطق کشور کودک‎‌آزاری و تنبیه کودک در زمره رسومات قرار دارد.

قرائی مقدم با تاکید بر اینکه چندین عامل در به وجود آمدن معضلات اجتماعی موثر هستند، خاطرنشان کرد: پدیده‌های اجتماعی تک علتی نیستند، چند علت دارند و این عوامل در مناطق گوناگون متفاوت است. برای نمونه، اقتصاد در افزایش نزاع نقش به سزایی دارد، اما در مناطق روستایی این عامل تاثیر به سزایی ندارد؛ بنابراین در نزاع‌ها علاوه بر عامل فرهنگی، خشونت رایج در جامعه بسیار موثر است.

وی با اشاره به راه‌های کاهش آمار نزاع در جامعه یادآور شد: باید اوضاع اقتصادی کشور بهبود پیدا کند و شادی و نشاط در جامعه، جریان داشته باشد و خبری از رشوه و مواردی از این قبیل نباشد. در حال حاضر طبق آمار جهانی، ایران از نظر خشونت در رتبه ۱۳۷ قرار دارد.

این جامعه‌شناسی ادامه داد: واقعیت امر این است که وقتی پدر نمی‌تواند اقلام مصرفی خانواده اعم از گوشت، برنج، روغن و مواردی را تهیه کند، دچار خشونت می‌شود و آن را در روابط خود با همسر و فرزندانش بروز می‌دهد؛ بنابراین این عوامل باید بهبود پیدا کنند. تا این عوامل برطرف نشود قطعا آمار نزاع و خشونت در سال آینده افزایش پیدا می‌کند چراکه حرکت جامعه به سمت همسرکشی و فرزندکشی است.