امسال سطح زیرکشت زیره به ۲۵ هزار هکتار می رسد

تهران – ایرنا – مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران دومین سطح زیرکشت زیره جهان را دارد و تلاش می شود امسال سطح زیرکشت زیره به ۲۵ هزار هکتار برسد.

«حسین زینلی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ضمن تاکید براین که ایران سومین تولیدکننده زیره جهان است، افزود: اکنون هند با ۷۶۰ هزار هکتار و سوریه با ۱۷ هزارو ۵۰۰ هکتار رتبه های اول و سوم سطح زیرکشت زیره جهان را دارند.

وی اظهارداشت: طبق آمارها در سال ۹۷ بیش از ۱۲ هزارو ۴۳۵ تن زیره در سطح زیرکشت ۲۰ هزارو ۷۲۵ هکتار تولید شد که از این میزان بالغ بر ۶ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد، همچنین تولید زیره درسال ۹۶ حدود ۹ هزارو ۵۲۶ تن در سطح ۱۸ هزار هکتار بود که ارزش صادراتی آن چهار میلیون دلار بود.

این مقام مسئول در معاونت باغبانی گفت: اکنون کشورهای ویتنام، آمریکا، بنگلادش، مصر، عربستان، برزیل، اسپانیا، سریلانکا، انگلستان، مالزی، پاکستان و ژاپن واردکنندگان محصول زیره هستند.

وی با بیان این که در دهه های گذشته گیاه زیره در خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان به طور عمده تولید می شد، اما اکنون این گیاه به دلیل علاقمندی کشاورزان در تمامی استان های کشور به شکل دیم تولید می شود.

زینلی گفت: تولید گیاه زیره در دهه ۹۰ به دلیل خشکسالی های پی در پی و واردات بی رویه نسبت به دهه های ۷۰ و ۸۰ با کاهش روبرو شد و در طی سالهای ۹۲ تا ۹۵ سطح زیرکشت آن نوسان چندانی نداشت، سال ۹۲ سطح زیرکشت این گیاه حدود ۱۸ هزار هکتار، سال ۹۳ نزدیک به ۱۷ هزار

هکتار، سال ۹۴ حدود ۱۸ هزار هکتار و در سال ۹۵ نزدیک به ۱۵ هزار هکتار بود.

وی واردات بی رویه را علت اصلی کاهش سطح زیرکشت و تولید زیره در کشور دانست و افزود: زیره سبز و سیاه ایران به دلیل بالا بودن کیفیت و مصارف دارویی از ارزش و جایگاه مطلوبی در بازارهای جهانی برخوردار است و ارزیابی بازارهای جهانی نشان می دهد قیمت هر کیلوگرم زیره در بازارهای

جهانی حدود دو دلار است.

مکانیزه سازی کشت زیره

زینلی گفت: کشت مکانیزه می تواند در افزایش تولید زیره در کشور نقش بسزایی داشته باشد و بنابراین امسال تلاش می شود کشت این محصول به شکل تمام مکانیزه انجام شود که به همین منظور برای کشاورزان دوره های آموزشی برای کشت مکانیزه این محصول برگزار می شود.

وی اضافه کرد: براساس پیگیری هایی که انجام شده، قرار است در صورت ورود دستگاه هاو ماشین آلات جدید به کشور توسط بخش خصوصی برای سال آینده برداشت زیره نیز به شکل مکانیزه انجام شود که در تولید تاثیرگذار خواهد شد.

ضرورت اصلاح نژاد زیره ایران

وی با بیان این که زیره گیاهی دیم است که می تواند در بدترین شرایط کم آبی تولید شود، اظهارداشت: یکی از مشکلات فعلی، حساس بودن زیره به قارچ های خاکی است، بنابراین اصلاح نژاد واریته زیره در کشور ضرورت دارد.

به گفته زینلی، ایران کارهای تحقیاقتی زیادی روی گیاه زیره انجام نداده تا جایی که هنوز بذر اصلاح شده زیره در کشور وجود ندارد، درحالی که کشور هند با بیشترین سطح زیرکشت در دنیا با اصلاح واریته زیره خود توانسته به زیره مقاوم به قارچ دست پیدا کند.

مجری طرح گیاهان دارویی گفت: تلاش می شود امسال توجه ویژه ای به بخش اصلاح نژاد واریته زیره در کشور داشته باشیم تا بتوانیم به ارقامی با عملکرد بالاتر دست پیدا کنیم و برای افزایش تولید این گیاه باید عواملی همچون آموزش کشاورزان، اصلاح ارقام، تقویت خاک مورد توجه قرار گیرد.

استانداردسازی گیاه زیره با ورود در بورس کالا

زینلی تصریح کرد: امسال یکی از اقدامات مهم، ورود زیره به بازار بورس است که منجر به تولید استاندارد و کیفی این گیاه می شود، زیرا در بورس کالا باید عرضه محصول متناسب با استانداردهای ملی باشد، یعنی قیمت در بورس ۴۲ هزارتومان است، اما زیره ای که توسط کشاورزان تولید شده واستاندارد آن رعایت نشده، بین ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان است.

به گزارش ایرنا، زیره جزء گیاهان دارویی طبقه بندی می‌شود و در حال حاضر در کشور دو نوع زیره سبز و سیاه موجود است.