امسال 17 فقره پروانه اکتشاف معادن شن و ماسه در آذربایجان شرقی صادر شد

تبریز- ایرنا – معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به صدور ۱۷ فقره پروانه اکتشاف معدن در سه ماهه نخست سال جاری در این استان، از رشد ۳۱ درصدی در این حوزه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

مهرانگیز رحمانی روز سه شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه توسعه معادن و صنایع معدنی یکی از محوری ترین برنامه های وزارت و سازمان های صمت استان ها در سال ” تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ” می باشد، گفت : در سه ماهه اول امسال پنج فقره گواهی کشف معدن با مساحت حدود ۲.۸ کیلومتر مربع صادرشده است.

وی اعلام کرد: تا پایان خرداد ماه سال جاری ۴۸ فقره مجوز برداشت شن و ماسه و خاک رس از سوی ادارات صمت شهرستان ها صادر شده است که بیشترین مجوز برداشت صادره مربوط به شهرستان های تبریز و مرند می باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان با تأکید بر اینکه مزیت های معدنی خدادادی در منطقه ، قابلیت و فرصت سرمایه گذاری در معادن استان را فراهم ساخته و نیازمند توجه بیش از پیش به این بخش مهم و تأثیرگذار اقتصادی است، ادامه داد: ایجاد و راه اندازی واحدهای فرآوری، توسعه و تکمیل چرخه و زنجیره های بعدی معادن و صنایع پائین دستی، زمینه ایجاد اشتغال پایدار را تحقق می بخشد.

وی از وجود بیش از ۸۰۰ معدن و فعالیت نزدیک به ۴۰۰ واحد معدنی بدون احتساب معادن شن و ماسه در استان خبر داد و گفت: ظرفیت اسمی استخراج در معادن استان ۴۸ میلیون تن بوده و با حل مشکلات و چالش‌های پیش رو و رفع موانع می توانیم ظرفیت های اشتغال و استخراج را ارتقاء دهیم .

رحمانی پیش بینی تمهیدات لازم براساس برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص جذب سرمایه در بخش صنایع معدنی را یکی از مهمترین اولویت های امسال دانست و خاطرنشان کرد: تنوع محصولات معدنی ویژگی عمده معادن استان بوده و تحقق ” نهضت کاهش خام فروشی ” بر اساس منویات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در سرلوحه برنامه های ما قرار دارد.

وی راه اندازی شهرک تخصصی مس در شهرستان ورزقان را در راستای حرکت به سمت ایجاد واحدهای فرآوری و توسعه صنایع پایین دستی در بخش معدن برشمرد و گفت: ایجاد ارزش افزوده، افزایش ظرفیت اشتغال و همچنین پرهیز از خام فروشی از دیگر موارد مهمی است که با جدیت دنبال می شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان شرقی افزود: تامین نیاز داخل اولویت اول استان بوده و در بحث صادرات نیز بخشی از مواد معدنی نظیر پوکه که از استانداردهای جهانی برخوردار است به بازارهای جهانی صادر می شود.