امضای قرارداد برای اتصال راه‌آهن ایران به اروپا

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس از امضای قرارداد مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی احداث خط آهن جلفا-چشمه ثریا برای اتصال راه آهن ایران به اروپا خبر داد.

به گزارش ایسنا، ایرج حاتمی در زمینه مزایای احداث این خط آهن، گفت: این طرح مطالعاتی با هزینه شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریالی سازمان منطقه آزاد ارس و در ۱۸ ماه انجام می‌شود. با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ارس به یک مگاپورت و هاب بزرگ لجستیکی در منطقه تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی برای راه‌اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می‌شود، افزود: در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت ۶ تا ۱۰ میلیون تن بار را داشته و با این کار خط آهن ارس به طور مستقیم به ترکیه و اروپا متصل می‌شود.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه دولت نیز از این طرح حمایت می‌کند و این مسیر جزو گزینه‌های مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: ترکیه نیز خط آهن خود تا چشمه ثریا گسترش می‌دهد و به محض اتمام احداث ۱۴۷ کیلومتری این مسیر، اتصال راه‌آهن ایران به اروپا از این مسیر محقق می‌شود.

حاتمی تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذار برای احداث این خط آهن به محض اتمام مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی آغاز می‌شود تا ایران بدون نیاز به گذر از نخجوان به طور مستقیم از طریق ترکیه به اروپا متصل شود.