انجماد تقاضا در بازار افزایشی آهن

روز گذشته تداوم نوسانات افزایشی در برخی حوزه‌های آهن و فولاد قابل مشاهده بود اما در عین حال شماری از مبادی فروش از ثبات نسبی برخوردار بودند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته تداوم نوسانات افزایشی در برخی حوزه‌های آهن و فولاد قابل مشاهده بود اما در عین حال شماری از مبادی فروش از ثبات نسبی برخوردار بودند و کماکان تقاضا نیز در سطح پایینی گزارش شد.

قیمت دلار روز گذشته کمی اصلاح شد و حدود ۲۰۰ تومان کاهش داشت و در پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۳۶ هزار و ۱۹۰ تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن
نوسانات افزایشی در بازار میلگرد در غالب مبادی فروش مشهود بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار در هر کیلوگرم حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش یافته بود. برخی از کارخانه‌ها همچنان ثبات قیمت داشتند و برخی دیگر نیز ۵۰ الی ۱۰۰ تومان نرخ محصول خود را کاهش دادند. براساس گزارش‌ها نرخ میلگرد در عمده مبادی فروش حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ الی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت انواع ورق سرد مانند ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی همچنان بدون تغییر عرضه شدند اما قیمت روز ورق سیاه نوسانات متعددی داشت به طوری که برخی ضخامت‌های ورق آهن مبارکه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش داشت و برخی ضخامت‌ها ورق اکسین ۱۰۰ تومان کاهشی بود، اما در عین حال غالب شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

قیمت لوله داربستی، مبلی، گازی و … بدون تغییر اعلام شدند؛ قیمت نبشی و ناودانی حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان در بیشتر شرکت‌ها افزایش داشت اما نبشی جاوید بناب بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد.

قیمت پروفیل تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت بود؛ با وجود اینکه در بورس هفته جاری شاهد افزایش قیمت ورق گرم فولاد مبارکه بودیم، بازار پروفیل افزایش چندانی تجربه نکرد و نرخ این محصول در بازه ۲۱ هزار و ۲۰۰ الی ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت تیرآهن با ورود بازارساز در برخی سایزها افزایش قیمت ۱۰ الی ۷۰ هزار تومانی داشت اما تیرآهن کارخانه‌ ماهان و کرمانشاه بدون تغییر اعلام قیمت شد. بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان با ورود و حمایت بازیگران مدتی است که دچار نوسانات افزایشی است یا نهایتا ثابت اعلام می‌شود، به عبارتی می‌توان گفت مدتی است که اجازه کاهش قیمت به این محصول داده نمی‌شود.

براساس برآوردهای موجود از اوضاع بازار روز گذشته تقاضای هیجانی چندانی مشاهده نشد و غالب پیشنهادات بازار هم ثابت بودند به‌گونه‌ای که این شرایط از بروز نوسان ناگهانی در بازار داخلی ممانعت می‌کند.

در بررسی علل افزایش نرخ آهن و فولاد و خروج از رکود و نخوت نسبی بازارهای جهانی می‌توان عوامل متعددی را دخیل دانست؛ بخشی از این تحرکات به کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین ارتباط دارد؛ زیرا چنین سیاستی از نظر سرمایه‌گذاران و فعالان بازار امر مثبتی تلقی می‌شود. علاوه‌براین لغو محدودیت‌های کرونایی بازار سنگ آهن را نیز افزایشی کرد به طوری که سنگ آهن با افزایش ۲۰ دلاری حدود ۱۰۹ دلار در هرتن اعلام قیمت می‌شود.

یکی دیگر از این عوامل که رئیس فدرال رزرو اعلام کرد کاهش سرعت افزایش نرخ بهره است که این خبر نیز به افزایش تقاضا در غرب منجر شد. به عقیده برخی کارشناسان واکنش بازار به خبرهای منتشر شده در طولانی‌مدت نتیجه‌بخش خواهد بود و ممکن است نرخ فولاد در ماه دسامبر کاهش بیابد زیرا با توجه به افزایش حجم عرضه‌ها ممکن است تقاضا کاهشی شود. ضمن اینکه بازگشت رونق و تقویت اقتصاد چین در نتیجه سیاست‌های تدوین شده در این کشور، در کوتاه مدت امری بعید به نظر می‌رسد.

براساس آمار موجود در ماه گذشته با کاهش چشمگیر تقاضا مواجه بودیم که علت آن افزایش محدودیت‌های کرونایی بود از همین رو فولاد چین کاهش ۱۵ دلاری داشت و نرخ نهایی آن ۵۶۸ دلار اعلام شد. به گفته کارشناسان فولاد چین در ماه‌های آتی نیز مشکل تقاضا خواهد داشت و اوج گرفتن سرما به افت بیشتر آن دامن خواهد زد؛ اما از طرفی ممکن است میزان عرضه‌ها همچنان بالا باشد چراکه در ماه دسامبر میزان تولید فولاد بالا خواهد بود.

در خلال این امر محدودیت‌های کمتری در زمینه تولید فولاد اعمال خواهد شد تا افزایش میزان تولید در رشد اقتصاد کمک‌کننده باشد؛ با وجود این افزایش تولید ممکن است به افزایش نرخ مواد اولیه منجر شود اما به رونق بخش فولاد نیز منتهی خواهد شد؛ اما آنچه ممکن است نرخ فولاد را تحت فشار بگذارد و تا حدی این رونق تولید را بی‌اثر کند، افت شدید تقاضا و مصرف‌کننده است.

از طرفی دیگر زمانی که با تولید بالا و تقاضای پایین مواجه هستیم، این امر به انباشت محصول منجر خواهد که از قضا مصادف شدن این امر با سال نو چینی و تعطیلی بازار پیش‌بینی می‌شود تا ۶ هفته ظرفیت انبار فولاد چین تکمیل شود.

بنابراین در چنین شرایطی فولادسازان ناگزیر هستند برای افزایش فروش، محصولات خود را با نرخ کمتری عرضه کنند. با این اوصاف برخلاف سیاست‌های چین با تحریک اقتصاد، فشاری که از زوایای مختلف تحمیل می‌شود کاهش بیشتر قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.