اولویت‌های صنعتی در اصلاح ساختار بودجه/ طرح اصلاح نظام بانکی در صحن علنی مجلس

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تشریح اولویت‌های صنعتی در اصلاح ساختار بودجه کشور، گفت: طرح اصلاح نظام بانکی مراحل پایانی را طی می‌کند و طی چند ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

سید جواد حسینی‌کیا در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه امروز مجلس در مورد اصلاح ساختار بودجه، اظهار داشت: در صورت اصلاح ساختار بودجه، صنعت و معدن نقش پررنگی در تأمین نیاز مالی کشور خواهند داشت و وابستگی بودجه به نفت کاهش می‌یابد.

وی اصلاح نظام بانکی را یکی از اولویت‌های لازم برای تقویت نقش صنعت در بودجه کشور عنوان کرد و گفت: طرح اصلاح نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است که مراحل پایانی را طی می‌کند و طی چند ماه آینده در صحن علنی مطرح خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: با اجرای طرح اصلاح نظام بانکی، بخشی از امور بانکی از حالت ربوی خارج خواهد شد و اصلاحات ساختاری در سیستم بانکی انجام می‌شود.

وی در ادامه توجه به بخش معدن را یکی دیگر از اولویت‌های لازم برای اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد و افزود: در ایران ذخایر معدنی فراوانی وجود دارد که ظرفیت زیادی برای جایگزین شدن به جای درآمدهای نفتی دارند و می‌توانند ارزآوری مناسبی را از محل صادرات برای کشور به همراه داشته باشد.

حسینی‌کیا با تأکید بر لزوم توجه به تولیدات داخلی در راستای جایگزینی درآمدهای صنعتی به جای نفت در بودجه، اظهار داشت: کارخانه‌هایی که 50 درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنند باید مورد توجه قرار گیرند و واردات تولیدات مشابه آنها ممنوع شود. در این صورت تولید این بخش افزایش می‌یابد و ۱۰۰ درصد نیاز داخلی را تامین خواهند کرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب تولید داخل رونق می‌گیرد و شرایط اقتصادی کشور نیز بهبود خواهد یافت.

به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس، تسهیل امور مربوط به کارآفرینی از دیگر نیازهای بخش صنعت برای افزایش نقش آن در ساختار بودجه کشور است که باید روندی سبک و چالاک در امور اداری جهت کارآفرینی و ایجاد اشتغال حاکم شود. به طوری که مجوزهای لازم برای تولید طی چند روز صادر شود.

وی، تسهیل امور صادرات را به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد و گفت: باید شرایط برای صادرکنندگان فراهم شود تا شاهد جهش بزرگی در صادرات محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی باشیم و از این طریق وابستگی کشور به نفت کاهش یابد.