بازگشت رکود به بازار لوازم یدکی/ احتمال کاهش بیشتر قیمت ها در صورت نبود خریدار

همزمان با اصلاح قیمت بنزین و آغاز سهمیه بندی، شوک حاصل از این اقدام خود را به شکل های مختلف در بخش های صنعتی نشان داد و اثر این تصمیم در بازار لوازم یدکی، بازگشت رکود بوده است.

به گزارش خبرنگار خودروکار، برخلاف اظهارات مطرح شده در خصوص افزایش قیمت قطعات و لوازم یدکی، فعالان این حوزه از آرامش این بازار خبر داده و معتقدند سهمیه بندی بنزین نه تنها منجر به افزایش قیمت نشده بلکه به رکود بازار لوازم یدکی دامن زده که ادامه این روند در‌نهایت کاهش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

سید مهدی کاظمی عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر عدم افزایش قیمت قطعات پس از سهمیه بندی بنزین می گوید: هم اکنون هیچ کمبود و افزایش قطعه ای در بازار لوازم یدکی دیده نمی شود هرچند از آینده بازار بی خبر هستیم اما آنچه در‌ بازار دیده می شود ثبات قیمت ها است.

وی با اشاره به اظهارات مطرح شده مبنی بر افزایش ۵۰ هزار تومانی دیسک و صفحه برخی از خودروها می افزاید: افزایش قیمت رخ داده در برخی از خرده فروشی ها دیده می شود بنابراین اگر مصرف کنندگان نسبت به خرید نیاز خود از عمده فروشان اقدام کنند بدون شک دچار ضررو زیانی نخواهند شد.

کاظمی با تاکید بر ثبات قیمت ها در چند روز اخیر نیز اظهار می کند: از آن جا که شکایات مربوط به گرانی، کیفیت و سایر اعتراض ها به اتحادیه ارایه می شود تاکنون هیچ اعتراضی در زمینه افزایش قیمت قطعات به اتحادیه ارایه نشده که نشان از آرامش بازار دارد.

عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت قطعات نیز تصریح می کند: در صورت تداوم روند افزایشی قیمت ها در چند هفته آینده، شاهد گرانی قطعات خواهیم بود چرا که در صورت افزایش قیمت ارز سفارش گذاری قطعات که زمانبر است مشمول افزایش قیمت خواهد شد و در این شرایط واردکنندگان نیز به دلیل جلوگیری از ضرر بیشتر قطعات را با قیمت بیشتری عرضه می کنند بنابراین در صورت ادامه روند افزایشی قیمت ارز، قطعات حدود ۵ درصد گران خواهد شد.

وی ادامه می دهد: هرچند بازار در آرامش به سر می برد و نگرانی از بابت کمبود قطعه وجود ندارد اما رکود بازار منجر به ایجاد نگرانی در میان فعالان بازار شده است چرا که همزمان با افزایش قیمت بنزین، استفاده از خودرو به مراتب کاهش می یابد.

کاظمی با اشاره به ۱۰ هزار فعال زیرمجموعه اتحادیه می گوید: این میزان فعال تنها در استان تهران نگرانی بزرگی برای اتحادیه ایجاد کرده چرا که رکود در بازار کاسبی آن ها را تهدید کرده این در حالیست که پیش از سهمیه بندی بنزین بازار به نسبت خوب بود و رکودی وجود نداشت و بازار تا اندازه ای به ثبات رسیده بود.

عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات در پایان اظهار می کند: با روند فعلی پیش بینی می شود قیمت قطعات حتی نزولی شود زیرا در صورت کاهش مصرف قطعات، فروشندگان برای پرداخت بدهی های خود ناگزیر به فروش قطعات با قیمت پایین تر خواهند بود اما در صورت افزایش سهمیه تاکسی ها و وانت بارها شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.