با فرض موافقت موافقت با تقاضای 5میلیارددلاری ایران از بانک جهانی،بدلیل نپذیرفتنFATF نمی توانیم آن را دریافت کنیم

ایران برای مقابله با کرونا از صندوق جهانی پول درخواست وام 5‌میلیارد دلاری کرد. این خبر را محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، گفته است و پس از او عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، در صفحه اینستاگرام‌ خود نوشت که رئیس صندوق پول اعلام کرده که هیچ‌کس نباید به دلیل کمبود منابع مالی برای تجهیزات پزشکی، جانش را از دست بدهد و ایران با توجه به این ادعای خانم کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق جهانی پول، نامه‌ای نوشته و درخواست 5‌میلیارد دلار کمک کرده است.
با فرض موافقت موافقت با تقاضای 5میلیارددلاری ایران از بانک جهانی،بدلیل نپذیرفتنFATF نمی توانیم آن را دریافت کنیم

همتی تأکید کرده که واکنش جامعه جهانی و صندوق پول می‌تواند معیار خوبی برای راستی‌آزمایی ادعاهای آنان باشد.

با وجود این، حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران، می‌گوید که از درخواست ظریف متعجب شده است؛ زیرا در شرایط تحریم ایران و در حالی‌ که همه حساب‌های بانک مرکزی در خارج از کشور مسدود شده است، جابه‌جایی این همه پول ممکن نیست. گذشته از این ایران دوباره در فهرست سیاه FATF قرار گرفته و برای صندوق جهانی پول شفافیت هزینه‌کرد وام‌هایش مهم است.

تنها راه دریافت کمک ایران

با این حال سیامک قاسمی، پژوهشگر اقتصاد، در گفت‌وگو معتقد است که دریافت این وام به این سادگی میسر نیست و بازگشت ایران به فهرست سیاه FATF مانع بزرگی برای انتقال منابع مالی به ایران است.

حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران، هم به «شهروند» می‌گوید تنها راه ممکن برای دریافت وام از صندوق جهانی پول این است که یک حساب بانکی برای ما در خارج از کشور ایجاد شود تا مبلغ پرداختی در آن حساب ریخته شود و ایران بتواند با آن پول دارو و تجهیزات پزشکی خریداری کند.

سلیمی می‌گوید کانال مالی سوییس می‌تواند در این زمینه کمک کند اما امکان پرداخت وجه نقد به ایران وجود ندارد و ما از طریق این کانال فقط می‌توانیم دارو و تجهیزات پزشکی یا غذا از خارج از کشور خریداری کرده و وارد کنیم.