بررسی خسارت سیل واحدهای صنفی/تلاش برای پرداخت تسهیلات کم بهره و وام بلاعوض

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در حال بررسی میزان خسارات وارده به اصناف در مناطق سیل‌زده هستیم، گفت: به محض کامل شدن اطلاعات، نتیجه را برای انعکاس به دولت اعلام خواهیم کرد.
بررسی خسارت سیل واحدهای صنفی/تلاش برای پرداخت تسهیلات کم بهره و وام بلاعوض

سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد میزان خسارات وارده به واحدهای صنفی مناطق سیل‌زده کشور، گفت: اتاق اصناف ایران به کمک اتاق‌های اصناف استان‌ها در حال بررسی میزان خسارات وارده به اصناف در مناطق سیل زده است، اما هنوز جمع‌بندی قطعی در این مورد انجام نشده است.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: به محض جمع‌بندی و کامل شدن اطلاعات در مورد خسارات وارد شده بر اصناف نتیجه را برای انعکاس به دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای کمک به اصناف سیل زده در استان‌های مختلف کشور انجام خواهد شد و آیا تسهیلاتی به این آسیب‌دیدگان از سیل‌ پرداخت می‌شود، گفت: با توجه به مذاکراتی که با وزیر صنعت انجام شده، امیدواریم این خسارت‌ها به شیوه مطلوبی از طرف دولت جبران شود.

ممبینی با بیان اینکه قطعا تسهیلات کم بهره برای جبران خسارت به اصناف سیل‌زده پرداخت می‌شود، اظهار داشت: اما با توجه به وسعت و شدت خسارت در تلاش هستیم تا از طریق پرداخت‌ وام‌های بلاعوض این خسارت‌ها را جبران کنیم.

رئیس اتاق اصناف بیان داشت: بیشتر آسیب‌های وارده شده براساس مشاهدات نمایندگان ما در استان‌ها به استان‌های لرستان، گلستان و مازندران وارد شده و از این میان هم اصناف شهر سیمرغ واقع در استان مازندران دچار خسارت‌های فراوانی بر اثر حادثه سیل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اصناف پلدختر در استان لرستان هم بر اثر سیل بسیار آسیب دیده‌اند، گفت: اما تاکنون رقم دقیقی از میزان خسارت وارده حاصل نشده است.

ممبینی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشاهدات از مناطق سیل‌زده اوضاع این مناطق چه زمانی به حالت عادی بازخواهد گشت،؛ گفت: شدت و نوع حادثه در مناطق مختلف متفاوت بوده است، مثلا اصناف شیراز واقع در استان فارس هم‌اکنون به وضعیت عادی خود بازگشته‌اند و نه تنها فعالیت خود را پس از گذشت چند روز آغاز کرده‌اند، بلکه در خدمات رسانی به سایر سیل‌زدگان هم اقداماتی را انجام داده‌اند.

رئیس اتاق اصناف ایران بیان داشت: اما اصناف در برخی از شهرها از جمله پلدختر به دلیل شدت حادثه و خسارات وارده هنوز نتوانسته‌اند آب و گل و لای را از واحدهای صنفی خود خارج کنند.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان ستاد مدیریت بحران و اصناف بر روی پیشگیری تمرکز داشت، اظهار داشت: بنابراین در شهرهای این استان با توجه به اطلاع‌رسانی به موقع و ایجاد آمادگی برای رویارویی با حادثه میزان خسارت وارده کمتر بوده و به جز یکی دو شهر که در لحظات ابتدایی وقوع سیل دچار خسارت شدیدی شد میزان خسارت در شهرهای دیگر کمتر بوده است.

ممبینی بیان داشت: در مجموع شرایط و آسیب‌های وارد شده به اصناف سیل‌زده در استان‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است، اما تمام سعی و تلاش را جبران خسارت‌ها انجام خواهیم داد.