تجارت در بازار منطقه‌ای جایگزین فرصت از دست رفته در برجام شود

شاهرود – سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز برای برون رفت از مشکلات می‌بایست تجارت در بازار منطقه‌ای را جایگزین فرصت‌های از دست رفته در برجام کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن حسینی شاهرودی صبح پنج‌شنبه در حاشیه جلسه شورای اداری شاهرود در محل فرمانداری این شهرستان در گفتگو با خبرنگاران، درباره روند صعودی مراوات و فاینانس‌های تجاری ایران و عراق در ماه‌های اخیر، بیان کرد: تجارت در بازار منطقه‌ای جایگزین فرصت از دست رفته در برجام شود تا بتوانیم شاهد تحولات خوبی باشیم.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های ایران اسلامی در تحریم‌ها، استفاده از بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری همسایگان ما در جنوب، شمال، شرق و غرب است که به شدت نیازمند محصولات تولیدی ما هستند و همچنین مراودات تجاری ما را نیز می‌طلبند.

ضرورت ترویج تجارت منطقه‌ای

عضو خانه ملت گفت: تجارت منطقه‌ای امروز ظرفیت عظیم و بزرگی است و باید جایگزین ظرفیت‌های از دست رفته در برجام شود که به واسطه بدعهدی آمریکا و اروپا از دست رفته و امروز به حداقل رسیده است.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه یکی از کشورهای منطقه که می‌تواند تبادلات تجاری خوبی را با ایران اسلامی داشته باشد، کشور عراق است، گفت: امروز مراودات تجاری خوبی بین بازرگانان عراق و ایران وجود دارد و به خصوص در حوزه صادرات ما توانسته‌ایم دستاوردهای خوبی در این کشور داشته باشیم.

وی افزود: از سوی دیگر باید گفت در عرصه سیاسی نیز امروز عراق با ایران مراودات خوبی دارد و دیپلماسی اقتصادی ما کمتر توانسته از این فرصت استفاده کند.

دست بالا در عراق باید با ایران باشد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: متأسفانه تا کنون کمتر به بازار عراق در حوزه دیپلماسی اقتصادی توجه شده، حال آنکه مراوده با این کشور می‌تواند بسیار مهم تلقی شود.

حسینی شاهرودی ابراز داشت: اخیراً با سفرهای رئیس جمهورهای دو کشور و وزرای خارجه و اقتصاد شاهد اتفاقات خوبی در حوزه دیپلماسی اقتصادی هستیم با این حال معتقدیم که ظرفیت بسیار بالاتر از این میزان فعلی است.

وی افزود: در بازار رقابتی ایران و ترکیه، عربستان و دیگر کشورها، می‌بایست ایران اسلامی دست برتر را به واسطه روابط خوب سیاسی با عراق داشته باشد و حق این است که ایران حرف اول را در حوزه‌های اقتصادی عراق بزند.