تخلف «سازمان هواپیمایی اوکراین» در انتشار مکالمات برج مراقبت و ‌اپروچ با هواپیماهای ایرانی

دیروز یکی از رسانه‌های اوکراینی مکالمه‌ای بین خلبان یک پرواز ایرانی و برج مراقبت یا اپروچ مهرآباد منتشر و اعلام کرده است این مکالمات حین وقوع حادثه برای هواپیمایی اوکراین رخ داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز شبکه خبری یونیان در اوکراین، مکالمه‌ ضبط شده‌ای را منتشر ‌و اعلام کرده است این مکالمه بین خلبان یک هواپیمای در حال پرواز ایرانی با برج مراقبت فرودگاه تهران همزمان با وقوع حادثه بوئینگ 737 اوکراینی است.

‌در این مکالمه منتشر شده، ‌خلبان می‌گوید نور موشک و ‌‌سپس انفجار بزرگی را می‌بیند.

‌در مکالمه منتشر شده از سوی شبکه خبری یونیان اوکراین، خلبان هواپیما که ظاهرا پرواز تهران-شیراز آسمان است، اعلام می‌کند که نوری بزرگ دیده و به چیزی نزدیک فرودگاه پیام کرج برخورد کرده است، سپس متصدی اپروچ چندین بار پرواز اوکراینی را صدا می‌کند و جوابی نمی‌شنود‌‌.

در این‌باره‌، مدیرکل دفتر بررسی سوانح‌ سازمان هواپیمایی کشوری ‌گفته است: ‌از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شدیم، ‌این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است.

به گفته حسن رضایی فر ‌این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم؛ در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده و فعلاً هیچ گروه کارشناسی از کشورهای ذی نفع در این پرونده که بر اساس انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) می‌توانند همزمان در حین بررسی‌های کارشناسی کشور محل وقوع سانحه حضور داشته باشند، در ایران حاضر نیستند.

بنابراین گزارش انتشار این فایل صوتی در حالی از سوی رسانه اوکراینی انجام شده است که طبق مقررات ‌بین المللی، مکالمات خلبانان با برج مراقبت جز اسناد محرمانه هر کشور است و هیچ فرد یا کشور دیگری نمی‌تواند این مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک این خدمات، منتشر کند.

این رفتار غیرقانونی متولیان سازمان هواپیمایی کشوری اوکراین در انتشار اسنادی که برای تسهیل بررسی سانحه بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی اوکراین به آنها ارائه شده است، نشان از این دارد که نه تنها قوانین بین‌المللی را رعایت نکرده‌اند بلکه در حفظ اسناد بررسی سانحه غیرقابل اعتماد هستند.

بنابراین گزارش این رفتار اوکراینی‌ها نشان می‌‌دهد که‌ تأکید وزیر راه و شهرسازی بر بازخوانی جعبه‌ سیاه بوئینگ اوکراینی در داخل کشورمان، بی دلیل نبوده است و متخصصان این بخش در سازمان هواپیمایی اوکراین، بابت حفظ اسناد، قابل اعتماد نیستند.

به گزارش‌ فارس، روز چهارشنبه 18 دی‌ماه بود که یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز 752 در ساعت 6:12 ‌از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی‌‌اف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت 6:18 در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران دچار حادثه شد و سقوط کرد.

هواپیما دارای 167 مسافر و 9 نفر خدمه پروازی بود‌ که همه سرنشینان آن جان باختند؛ اغلب مسافران این پرواز یعنی حدود 140 نفر ایرانی بودند.‌