تداوم ریزش کوه در آمل/ ۲ معدن تعطیل شدند

آمل- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل، نسبت به پیامدهای ناشی از برداشت غیراصولی وبدون نظارت واریزه‌های کوهی برای تأمین مصالح ساختمانی که باعث ریزش شدید کوه درچند نقطه شد، هشدار داد.

 

وحید رضائیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بهره برداران معادن باید در برداشت واریزه‌های کوهی، حتماً اصول فنی دربرداشت پله کانی را رعایت کنند و اگر به غیر از روش پله کانی برداشت انجام شود، پیامد آن ریزش کوه و خطرات جانی و مالی برای معادن خواهد بود.

وی، از دیگر پیامدهای ناشی از برداشت‌های غیرپلکانی که اکنون بیشتر معادن سطح معادن شهرستان آمل بدون نظارت‌های متولیان امر در حال انجام آن هستند، را تخریب جدی محیط زیست و انتشار گرد و غبار در سطح خارج از محدوده‌های فعالیت معادن بیان کرد.

واگذاری معادن در محدوده منابع طبیعی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در پاسخ به این پرسش که نقش نظارتی و مسئولیتی این اداره در قبال این پیامدهای تهدید کننده زیست محیطی که باعث گلایه‌های مردمی نیز شده، چیست،؟ پاسخ داد، فعالیت بیشتر این معادن در محدوده های مربوط به حوزه استحفاظی منابع طبیعی هست و از سوی منابع طبیعی به متقاضیان فعالیت‌های معدنی اجازه برداشت داده می‌شود.

رضائیان ادامه داد، البته اداره محیط زیست نسبت به کنترل وضعیت هدایت آب و خاک کنترل‌های لازم و حتی اخطاریه‌های قانونی را اعمال می‌کند، بدین صورت که اگر صاحبان واحدهای معدنی همه ملاحظات زیست محیطی را در فرایند برداشت رعایت نکنند، در مرحله نخست با دادن اخطاریه و در صورت بی توجهی به اخطاریه‌ها در مرحله بعد طبق قانون دستور توقیف به عنوان واحد آلاینده محیط زیست معرفی و اقدام می‌شود.

وی، به وجود ۳۵ واحد فعال معدنی در حوزه استحفاظی شهرستان آمل اشاره کرد و گفت: در زمان صدور مجوز پرونده بهره برداری و نیز نصب دستگاه سنگ‌شکن مبنی بر ملاحظات زیست محیطی شامل رعایت کنترل آب و خاک و هوا از محیط زیست استعلام گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد، متأسفانه یکی از مواردهای مهم دیگر که باعث انتشار گرد و خاک در محدوده های فعالیت معادن و هدایت آن به سمت جاده و ایجاد مزاحمت برای برخی صنوف دیگر می‌شود، برداشت واریزه‌های کوهی به صورت ارتفاع از بالا هست که اختلاف ارتفاع باعث انتشار بیشتر گرد و غبار می‌شود.

الزام‌آور شدن معادن به پوشش (کاورینگ) دستگاه‌های سنگ شکن

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل با اشاره به اینکه مأموران نظارتی و حتی پرسنل اجرایی و کارشناسان این اداره به صورت شبانه روزی و حتی سرزده پایش های لازم را انجام می‌دهند، از اجرای طرح (کاورینگ) نصب کاور پوشش دستگاه سنگ‌شکن و تجهیزات خط تولید معادن سطح شهرستان آمل از اسفند پارسال شروع و همه معادن ملزم به نصب آن شدند.

رضائیان در تشریح اجرای این طرح گفت، که این اقدام در کاهش آلاینده‌های مربوط به گرد و خاک و نیز انتشار ریزگردهای معادن به مناطق دور دست به خصوص مسیر سطح جاده اصلی که در برخی مواقع باعث کاهش دید رانندگان عبور می‌شد، تاثیر زیادی دارد.

وی، توسعه فضای سبز، آسفالت در ورودی و خروجی معادن برای کاهش انتشار گرد و خاک را از دیگر الزام‌های اداره حفاظت محیط زیست به صاحبان معادن برای حفظ بستر محیط زیست دانست وتاکید کرد، کاشت نهال درمحدوده هایی که برداشت واریزه‌های کوهی به پایان رسیده از الزام‌های دیگری هست که بهره برداران معادن باید رعایت کنند.

تعطیلی کامل ۲ معدن متخلف در آمل

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در ادامه با بیان این نکته که حدود ۸۰ درصد کار این اداره اجرایی و۲۰ درصد ستادی هست، گفت، این اداره در طی ۳ ماه گذشته در همه بخش‌های محیط زیست طبیعی وانسانی، برگزاری جلسات، نشست با مسئولان شهرستانی، تشکلهای مردم نهاد، کنترل واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرک های صنعتی وجلوگیری از شکار و صید و تشکیل پرونده‌های قضائی رتبه برتر را در سطح استان داشته است.

رضائیان گفت، به واسطه این پیگیری‌ها و تاکید بر قانونمند کردن فعالیت‌های بهره برداران معادن، دو معدن متخلف دراین شهرستان با وجود دریافت تذکرهای قبلی ورعایت نکردن موارد قانونی، با حکم قضائی، به طور کامل تعطیل و از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد.

وی یادآور شد، در راستای انجام شرح وظایف سازمانی، محیط زیست با کسی تعارف ندارد و آن چیزی که وظیفه شرعی و قانونی هست چه دربخش محیط انسانی وطبیعی وشکار وحوش با تمام توان درخدمت مردم هست.