تسهیل شرایط ورود شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان به بورس

معاون ناشران و اعضای بورس تهران گفت: براساس دستورالعمل سازان بورس که امروز ابلاغ شد، شرایط پذیرش شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان در بورس فراهم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد امین قهرمانی معاون ناشران و اعضای بورس تهران در ارتباط زنده با شبکه خبر گفت: براساس مصوبه سازمان بورس که امروز به بورس اوراق بهادار تهران ابلاغ شد، شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان می‌توانند از طریق سلب حق تقدم وارد بورس شوند و منابعی که از این طریق به دست می‌آید مستقیماً به خود شرکت برمی‌گردد، صرف طرحهای توسعه می‌شود و یک نوع تأمین مالی واقعی از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد.

وی گفت: بر اساس پیوستی که به دستورالعمل پذیرش شرکتها اضافه شده، شرکتهای نوپا ،‌دانش بنیان و دیجیتال با شرایط آسان‌تر در بورس یا فرابورس پذیرش می‌شوند.

وی افزود: شرایط ورود شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان و دیجیتالی به بورس آسان شده است. این شرکت‌ها باید امیدنامه و چشم‌انداز سودآوری شرکت را ارائه و افشا کنند و سپس از طریق سلب حق تقدم در بورس عرضه اولیه می‌شوند.

معاون ناشران و اعضای بورس تهران در مورد اینکه چقدر بستر برای پذیرش شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان در بورس وجود دارد، گفت: تهیه دستورالعمل پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و اقتصاد دیجیتال که توسط هیأت مدیره سازمان بورس تصویب شده و امروز به بورس اوراق بهادار تهران ابلاغ شد در همین راستا است.

قهرمانی اظهار داشت: روش سلب حق تقدم باعث می‌شود منابعی که از بورس جمع‌آوری می‌شود مستقیم در خود شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شود.

وی ادامه داد:‌ بورس‌ها و بازار سرمایه آماده پذیرش شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان هستند و دستورالعملی که ابلاغ شده متقاضیان می‌توانند آن را مطالعه و بررسی کرده و درخواست خود را به بورس تهران ارائه کنند.

معاون ناشران و اعضای بورس تهران در مورد اینکه آیا قرار است تابلو معاملاتی ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس ایجاد شود، گفت: فعلاً در قالب پیشنهاد و برنامه اولیه در ذهن ما شکل گرفته، اما باید سازمان بورس موافقت کند که اگر موافقت صورت گیرد، این کار را انجام خواهیم داد.