تعطیلی نیمی از معادن خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی گفت: نیمی از ۹۵۰ معدن خراسان رضوی تعطیل هستند که باید علت‌یابی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوبعلی نظری در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در مشهد، با اشاره به جنگ اقتصادی که کشور در آن قرار دارد، اظهار کرد: باید میدانی به‌وجود بیاید تا فرق بین مردان سخت‌کوش که در شرایط سخت می‌مانند و موفق می‌شوند با کسانی که فقط در شرایط عادی می‌توانند کار کنند، مشخص شود.

وی، داشتن امید، ایثارگری و از خودگذشتگی و اولویت قرار دادن اهداف بلند را از شروط موفقیت دانست و افزود: میدان‌های نبرد و مشکلات، قابل تفکیک از یکدیگر نیستند، همانطور که نمی‌توان عرصه اقتصاد را از سیاست جدا کرد یا عرصه دفاع را متمایز از اقتصاد دانست، مشکلات هر بخش راهکارهای خود را می‌طلبد که باید با توجه به عرصه‌های دیگر، آن‌ها را حل کرد.

استاندار خراسان رضوی به مشکلات حوزه اقتصادی استان نیز اشاره و بیان کرد: نیمی از ۹۵۰ معدن استان تعطیل هستند که باید علت تعطیلی آن مشخص و برای آن راهکاری اندیشید.

وی ادامه داد: قانون، مانع نیست مگر این‌که به‌صورت نامطلوب اجرا شود، زمانی که چرخ اقتصادی کشور به حرکت بیافتد، همه موانع را در مسیر خود خرد می‌کند و از بین می‌برد، وظیفه دستگاه‌های حاکمیتی نیز خدمت‌گزاری به مردم به‌صورت عام و خدمتگزاری به بخش‌های مختلف اقتصادی و کشاورزی به‌صورت خاص است.

نظری گفت: عزم خود را در استان جزم کرده‌ایم که در ابتدا فعالیت چهار هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی فعال حفظ شود و اجازه تعطیلی به واحدهای تولیدی فعال داده نشود، دوم اینکه واحدهای تولیدی راکد در صورتی داشتن توجیه اقتصادی، احیا و در غیر این صورت حذف شوند، سوم نیز ظرفیت موجود تولید در واحدهای فعال ارتقا یابد.

وی افزود: اقتصاد ایران باید در سال ۱۴۰۱ به میزان هشت درصد رشد کند که سهم این استان ۷.۲ درصد است، برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی لازم انجام شده که باید برای افزایش بهره‌وری و تحقق این امر، ۱۸۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در استان انجام شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان این‌که این استان در تدوین برنامه‌های توسعه و اجرای آن‌ها عقب ماندگی ندارد، خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی استان مربوط به سهم پنج درصدی آن از بخش‌هایی است که باید از کل کشور به آن واگذار شود که متناسب با سهم هشت درصدی آن از مساحت و جمعیت کشور نیست.

وی یادآور شد: با ایجاد یکی دو شغل، مشکل خراسان رضوی حل نمی‌شود، باید جریانات اقتصادی توسط مردم ایجاد شوند که اگر چرخ‌های اقتصادی استان به حرکت بیفتد، مؤلفه‌های دیگر مسیر رشد را طی می‌کنند که تحقق این مهم مستلزم طرح‌ها و تشکیلات نو و برداشتن موانع است.

نظری با تأکید بر ساماندهی بخش صنعت از نظر تشکیلاتی، افزود: تشکیلات در حوزه‌های صنعت و معدن نیازمند بازنگری است تا تشکیلات منظم، دقیق و هماهنگی در این بخش شکل گیرد، اگر بنا است ساختار بودجه کشور تغییر کند، تشکل‌های مردمی، راهکارها و مسیرهای حل مشکلات آن‌ها نیز باید تغییر کند.

وی از تولیدکنندگان و صنعت‌گران استان خواست در شرایط کنونی نسبت به ایجاد نیروگاه برق، بازچرخانی آب و استفاده از پساب برای تولید اقدام کرده و فرآیند تولید و مصرف را در این زمینه کامل کنند.