توافق در وین نزدیک است؟

بعد از تقریبا دو ماه مذاکره فشرده در وین توسط تیم دیپلماسی دولت رئیسی آمریکا و ایران نسبت به انجام مذاکرات مستقیم تمایل نشان دادند.

به گزارش تهران بهشت، مذاکرات برجامی طولانی و پیچیده شده و مدت‌ها است که تحلیلگران خاصه حامیان برجام تنها یک راه برای خروج از این وضعیت می‌دانستند؛ مذاکره مستقیم با آمریکا. این گروه با اشاره به اینکه اختلاف اصلی بین ایران و عضو خارج‌شده از برجام است بر اهمیت گفت‌وگوی بدون واسطه تاکید می‌کردند اما در مقابل گروهی که از قضا در هیات مذاکرات حضور دارند یا تفکرشان بر آن سایه انداخته، به وساطت روس‌ها و اروپایی‌ها دل خوش کرده بودند.

اکنون اما بعد از تقریبا دو ماه مذاکره فشرده توسط تیم دیپلماسی دولت رئیسی کار به آنجا رسیده که حسین امیرعبداللهیان می‌گوید: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.»

بسیاری از تحلیلگران پیش از این هم با اشاره به اظهارات اخیر رهبری درباره اینکه مذاکره با دشمن به معنی تسلیم نیست، ایران را دارای اراده رسیدن به توافق و راضی به پذیرش رایزنی‌های مستقیم با آمریکا می‌دانستند. نشانه دقیق‌تری درکار نبود تا اینکه وزیرخارجه صراحت شرط مذاکره مستقیم را اعلام کرد؛ شرطی که علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم در توئیتی به آن اشاره کرد. او نوشت: «تاکنون ارتباط با هیات آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نبوده و نخواهد بود.