توان تولید آسانسور به حدود ۲۵ هزار دستگاه در سال کاهش یافته است

رییس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته گفت: در حالی که توان اجرایی تولید و راه‌اندازی سالیانه ۸۰ هزار دستگاه آسانسور در کشور وجود دارد، اکنون به دلیل رکود صنعت ساختمان و بیکاری واحدها، حدود ۲۵ هزار دستگاه در سال تولید داریم.

«عباس ابریشمی» ‌افزود:‌ سال ۹۲ بیشترین آمار تولید و نصب آسانسور در کشور با ۷۰ هزار دستگاه به ثبت رسید که ناشی از رونق ساخت واحدهای مسکن مهر بود، اما در سال های اخیر به حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دستگاه کاهش یافته است.

وی از برنامه ریزی برای تشکیل خوشه هایی به منظور توسعه صادرات خدمات و تولیدات این صنعت خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران پس از انگلستان و کانادا، سومین کشور در جهان است که با راه اندازی مراکز آموزش علمی و کاربردی زیر نظر وزارت صنعت، ارائه آموزش های کلاسیک در این عرصه را آغاز کرده است.

رییس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته ادامه داد: این اتحادیه یک‌هزار و ۸۰۰ عضو دارد که یک‌هزار و ۲۰۰ عضو در بخش طراحی و خدمات فنی و مهندسی، ۲۰۰ عضو در بخش تولید و ۲۰۰ عضو دیگر در حوزه تزویع و فروش قطعات فعالیت دارند.

وی گفت: کل آسانسورهای در حال بهره برداری کشور نزدیک به ۷۵۰ هزار دستگاه تخمین زده می‌شود که روزانه ۲۵۰ میلیون نفر سفر با آنها انجام شده و تقاضای فروش و نصب آسانسور نیز ۵۰ هزار دستگاه در سال است.

به گفته این مقام صنفی، آسانسورها در دو گروه با موتور گیربکس و گیرلس (بدون گیربکس) عرضه می شوند که در مورد نخست آسانسورهای ۶ تا هشت نفره عمدتا تولید داخل را شامل می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش آن وارداتی است، اما استانداردی در زمینه تولید آن وجود ندارد.

وی افزود: آسانسورهای گیرلس فقط ۱۰ درصد از موتورهای آسانسورهای ایران را تشکیل می دهند که البته آمار آن رو به صعود است.

ابریشمی، یکی از معضلات تولید آسانسور در کشور را نبود یا کمبود ورق عنوان کرد که امکان خرید مستقیم آنها از شرکت های تولیدکننده وجود ندارد و به همین دلیل ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت بازار به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی گفت:‌ برخی شرکت‌ها اکنون بیش از دو سال است که برای دریافت کد بورسی به منظور تامین مواد اولیه مورد نیازشان درخواست داده اند، اما موفق نشده‌اند.

استاندارد آسانسورها

رییس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته افزود: برخلاف اظهار نظر مسوولان سازمان ملی استاندارد که ۹۰ درصد آسانسورهای کشور را فاقد استاندارد می دانند، باید گفت این آسانسورها «گواهی استاندارد» ندارند.

به گفته وی، مشکل آن است که نمی توان مردم را برای دریافت همه ساله گواهی استاندارد مجبور کرد.

ابریشمی یادآور شد:‌ در عین حال شرکت‌های بیمه‌ای نیز فقط به دنبال دریافت پول و عقد قرارداد هستند و حتی برای بازدید آسانسور نیز وقت نمی‌گذارند، در زمان بروز خسارت نیز دارا بودن گواهی استاندارد را شرط پرداخت خسارت قرار می دهند.

وی از راه اندازی سامانه «شناسا» تا دو ماه آینده خبر داد که قرار است مشخصات تعداد ۷۵۰ هزار دستگاه آسانسور موجود کشور در مدت پنج سال در آن درج شود.

بالابرها و پله‌برقی

رییس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته در عین حال یادآور شد: بالابرها استانداردهای خاص خود را دارند که در ایران چندان به آن پرداخته نشده است و به همین دلیل شاهد حوادث زیادی هستیم.

وی ادامه داد: اکنون ۱۰ هزار دستگاه پله برقی در کشور با میانگین ۱۲ میلیون نفر سفر در روز مشغول سرویس دهی است و تقاضای فروش و نصب آنها یکهزار و ۵۰۰ دستگاه در سال است.