توزیع سیمان فله ایراد دارد/ رویه عرضه باید اصلاح شود

دبیر انجمن صنفی تولید بتن آماده گفت: سیمان فله خیلی سخت به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رسد و بیشتر محصول را دلالان می‌خرند.

نویسنده: سمیه رسولی

محرم کریمی اظهار کرد: بدون اینکه زیرساخت‌های لازم در وزارت صمت و بورس کالا برای عرضه سیمان در بورس فراهم شود، به بورس وارد شد. به همین دلیل دلالان به انحای مختلف از باگ‌های موجود استفاده کردند و نبض بازار را در دست گرفتند.

دبیر انجمن صنفی تولید بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته بتنی کشور افزود: نمی‌توان گفت بورس کالا، وزارت صمت و یا سیمانی‌ها مقصر هستند بلکه باید رویه اصلاح شود.

وی ادامه داد: در کشور میانگین ۵۵ میلیون تن سیمان تولید می‌شود که ۶۰ درصد به صورت فله است و فقط صنایع سیمان بر از این سیمان فله استفاده می‌کنند؛ بالغ بر ۹۰ درصد نیز برای بتن آماده استفاده می‌شود و مابقی برای تیرچه، قطعات بتنی و … است. بنابراین وقتی مصرف کننده کالا کاملاً مشخص است و سیمان از طریق بورس به دست این مصرف کننده نمی‌رسد پس یک جای کار ایراد دارد.

کریمی با اشاره به اینکه هم اکنون میزان تولید از میزان مصرف پایین‌تر است تصریح کرد: سیمانی‌ها باید عرضه را بیشتر کنند تا به دست همه برسد؛ نکته مهم‌تر آنکه سیمان خیلی سخت به دست مصرف کننده اصلی می‌رسد و بیشتر محصول را دلالان می‌خرند.

وی افزود: یک شنبه هفته گذشته هزار نفر در بورس خرید کردن ۹۰۰ نفرشان قابل ردیابی نیستند. سیمان وجود دارد منتهی توزیع آن با مشکل همراه است.

دبیر انجمن صنفی تولید بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته بتنی کشور اظهار کرد: کالا وقتی در بورس عرضه می‌شود باید یک قیمت تقریباً باثباتی داشته باشد در حالی که هم اکنون هر تن سیمان فله از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

کریمی با اشاره به کیفیت سیمان گفت: وقتی مشتری برای خرید در صف می‌ماند کیفیت را چه کسی کنترل می‌کند؛ سیمان بسیار حساس است به صورتی که اگر کلینکر دپو شده را به جای ۱۰ درصد، ۱۱ درصد بزنید کیفیت تغییر می‌کند.

وی افزود: اگر اجبار نباشد واحدهای تولید بتن آماده استان تهران از سیمان تهران و آبیک خرید نمی‌کنند زیرا کیفیت سیمان‌های دیگر بهتر است؛ البته غیراستاندارد نیستند و استاندارد را پاس می‌کنند اما استاندارد کف قضیه است؛ یعنی باید برای کیفیت به دنبال بالاتر از آنچه که استاندارد خواسته حرکت کنیم.

دبیر انجمن صنفی تولید بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته بتنی کشور اظهار کرد: صنایع سیمان‌بر پروانه بهره برداری و نشان استاندارد دارند بنابراین باید سیممان فله را با نظارت دقیق به این صنایع اختصاص دهند. غیر از این صنایع، شخص دیگری سیمان فله استفاده نمی‌کند.

مهر