توضیحات رئیس سازمان نظام مهندسی درباره قیمت‌های جدید ساخت و ساز

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره برآورد قیمت ساختمان‌سازی گفت: برآورد هزینه ساخت و ساز به دقت انجام شده و قیمت‌های داده شده واقعی هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، احمد خرم با بیان اینکه نحوۀ محاسبۀ هزینه‌ها در خصوص هر مترمربع واحد مسکونی پایه و اساس کارشناسی دارد، بیان کرد: محاسبات ما در سال‌های گذشته بر اساس پایه و اساس کارشناسی شده انجام می‌شد و همیشه از سوی دولت مورد انتقاد قرار می‌گرفت. به طور مثال در خصوص مسکن مهر، در حالی که در آن دوره با ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع کار ساختمان انجام می‌شد، اصرار دولت برای بستن قرارداد با ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع بود. در نهایت واحدها ۲.۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع واگذار شدند.

وی با انتقاد از اینکه با این قضیه نمی‌توان به‌طور مصنوعی برخورد کرد افزود: ما نیز در ساختمان‌سازی دو نوع برآورد قیمت داریم؛ یک برآورد فهرست بهایی و یک برآورد تابلوی سمت داریم، که در این تابلو قیمت مصالح به‌طور دقیق ثبت شده و ما بر اساس آن برآورد هزینه را انجام می‌دهیم و قیمت‌های داده شده واقعی هستند.

وی ادامه داد: در این زمینه دولت برای اینکه مردم آزرده خاطر نشوند، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. اما این نگفتن واقعیت مشکل ایجاد می‌کند.

خرم در پاسخ به نحوۀ محاسبۀ قیمت‌های اعلام شده بیان کرد: ما ساختمان‌های ۱ و ۲ طبقه را ۶ میلیون و ۸۰۰ تا ۹۰۰ و تا ۵ طبقه را ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد کردیم. همین‌طور تا ۱۵ طبقه و بالاتر از آن هم ادامه دارد.

وی در پاسخ به اینکه این ساختمان‌ها با چه کیفیتی ساخته شده‌اند و آیا درجۀ کیفی ساختمان‌ها متناسب با قیمت اعلام شده است، گفت: این ساختمان‌ها به لحاظ استحکام و استفاده از لوازمی که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای کیفیت درجه یک هستند و آیین‌نامۀ ۲۸۰۰ ورژن ۴ باید در مورد آن‌ها رعایت شود؛ یعنی در برابر زلزله باید کاملأ مقاوم باشند و ایمنی آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. سال‌ها آئین‌نامه ۲۸۰۰ ورژن ۱ ملاک عمل بود؛ اما در حال حاضر ورژن ۴ رعایت می‌شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه به‌خصوص بعد از زلزلۀ بم، هم سازمان نظام مهندسی و هم وزارت‌خانه و دولت مصمم شدند تا در این زمینه سخت‌گیری‌هایی را اعمال کنند تا مقاومت ساختمان‌ها بالا برود.