توقف مذاکرات وین؛ از سنگ‌اندازی روسیه تا افزایش اختلافات

بورسان : در بورس روز چهارشنبه شنبه رشد ۱۱.۸ هزار واحدی (۰.۹ درصد) شاخص کل آن را در ارتفاع ۱.۳۴۸ میلیون واحدی قرار داد. شاخص‌ هم وزن نیز ۰.۷ درصد رشد کرد.

ارزش معاملات خرد به ۳۸۹۰ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع فرآورده‌های نفتی، خودرو و شیمیایی در بین نمادها پالایش، شتران و شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

حدود ۳۱ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای گنگین و شتران بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای بپاس و شکام داشتند.

تحلیلگران آمریکایی و اروپایی از احتمال بازگشت نفت تحریم شده ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی در پی تحریم نفتی روسیه از سوی آمریکا خبر داده‌اند.

رییس هیات مدیره سازمان بورس: ️براساس تصمیمات اولیه اتخاذ شده قرار بر این است که دامنه نوسان تا ١٠ درصد تغییر کند.

وزیر راه و شهرسازی: سهمیه استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن تا هفته آینده مشخص می‌شود.

در چهار روز نخست پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌ترتیب ۷۰ و ۷۹ میلیارد تومان از سهام این دو باشگاه فروخته شد.

مرکز آمار: رشد اقتصادی با نفت در ۹ ماهه ۱۴۰۰ برابر با ۵.۱ درصد و بدون نفت، ٣.٨ درصد بوده‌است.

براساس قانون جدید مجلس، خانواده‌هایی که حداقل سه فرزند دارند و فرزندانشان نیز هنوز تحت تکلف هستند، یارانه ۳ برابری دریافت می‌کنند.

قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۱۲ دلار و قیمت هر اونس طلا به ۱۹۹۰ دلار رسید.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهامدارانی که از سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی برخوردارند، امروز (شنبه) ۵۷۵ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

مذاکرات وین متوقف شد. بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است.

قیمت دلار به دنبال وقفه در گفت‌وگوهای برجامی، با رشد ۶۰۰ تومانی در معاملات پشت‌خطی به ۲۶۴۰۰ تومان رسید‌

مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین: تقریبا به توافق رسیده‎ایم. متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده. ما در محدوده پانوشته های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه‌ای داشته باشیم.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه: جمع‌بندی توافق فقط به روسیه بستگی ندارد. بازیگران دیگری هم هستند که نیاز به زمان بیشتری دارند. و دغدغه های بیشتری دارند.

مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات وین: عمیقا از توقف مذاکرات وین ناامید شده‌ام. توافق جامع و منصفانه بر روی میز و آماده نتیجه‌گیری است./ عوامل خارجی باید طی روزهای آتی حل شوند؛ وگرنه ممکن است توافق ازهم بپاشد.

نماینده ارشد فرانسه در مذاکرات وین: سه کشور اروپایی از این موضوع بسیار ناامید هستند که انریکه مورا به دلیل عوامل بیرونی مذاکرات، مجبور شد بحث‌ها در مورد بازگشت به برجام را متوقف کند. توافق خوبی روی میز است. یک فوریت حیاتی برای به نتیجه رساندن {مذاکرات} وجود دارد و یک خطر واقعی وجود دارد که در صورت عدم موفقیت، توافق از هم پاشیده شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با وقفه اعلام شده در مذاکرات وین گفت که این مذاکرات، مذاکرات پیچیده‌ای است و مسایل بسیار کمی باقی مانده اند که بدون شک دشوار هستند.

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال: مذاکره‌کننده ارشد چین در وین امیدوار است مذاکرات دو روز دیگر آغاز شود. او می‌گوید متن توافق اساساً وجود دارد، اما نیاز به “نکات نهایی” دارد.

رویترز نوشت: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که روسیه قول داده است تا چند روز دیگر درباره ضمانت‌هایی که در مذاکرات احیای برجام درخواست کرده، پاسخ دهد و افزود که هنوز برخی مسائل فنی بین آمریکا و ایران وجود دارد که باید حل شود.

میدل ایست‌آی: خواسته‌های جدید آمریکا باعث شگفتی و عصبانیت تیم ایرانی شده است.

شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی: شیوه مواجهه آمریکا با پیشنهادات اصولی ایران، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پنجشنبه در گفت‌‌وگو با جوزف بورل: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی ندارد./ برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست.

مرندی از چهره های رسانه‌ای مطلع از مذاکرات که در وین حضور دارد نوشت: دزدی دریایی آمریکا و مصادره ۲ کشتی با محموله نفتی ایران، باقی ماندن نام‎های تروریستی، خواسته‎های جدید آمریکا و همچنین عدم خروج بیشتر شرکت ها، شرکت ها و افراد از رژیم تحریم های “فشار حداکثری” مشکلات کلیدی هستند که باید برطرف شوند.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با تسنیم: همچنان حداقل ۳ الی ۴ مسئله اصلی و فرعی در مذاکرات وین باقیست و حل نشده است. در حوزه راستی‌آزمایی گام‌هایی برداشته شده اما راجع به مساله تضمین‌ها و بویژه تحریم‌ها همچنان مسائل مهمی بر روی میز است که طرف غربی باید اقدام لازم را انجام دهد.

رئیسی: دولت مردمی مذاکرات را کاملاً براساس چارچوب تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری دنبال می‌کند و از هیچ یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد.

دیپلمات ارشد اروپایی در پاسخ به سوال ایرنا درباره اینکه مذاکرات چه زمانی از سرگرفته می شود؟ پس از چند روز یا هفته؟ گفت: «نمی‌دانم اما امیدوارم که چند روز باشد. فکر می‌کنم که هفته آینده یکشنبه در ایران عید نوروز خواهد بود. دوست داریم که نوروز با [توافق] درباره برجام را داشته باشیم».

فارس: یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته در حال حاضر در مذاکرات وین بحثی درباره اینکه کدام تحریم‌ها علیه ایران بایستی رفع شوند وجود ندارد اما مسائلی در خصوص اینکه آن‌ها چگونه باید رفع شوند وجود دارند.

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت محموله دو نفتکش که مظنون به انتقال نفت ایران بوده اند، چند ماه پیش از سوی آمریکا توقیف شده است.

ادعای عجیب ۴ کشور عربی: سفر فرمانده ایرانی به تنب بزرگ نقض حاکمیت امارات است.

در گفت‌وگوی وزاری خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیا، برای برقراری آتش‌بس پیشرفتی حاصل نشد.

مشاور رئیس جمهوری اوکراین: دور نخست مذاکرات با روسیه به خاطر براوردهای اشتباه روسیه درخصوص اوضاع اوکراین موفق نبود. اما انتظار دارم در آینده‌ای نزدیک با روسیه به توافق برسیم.

وزیر خارجه اوکراین: سیاست ثابت ما پیوستن به ناتو بوده است اما درک می‌کنیم این اتفاق به‌زودی رخ نخواهد داد./ لیست خواسته‌های روسیه به معنای تسلیم اوکراین است. اوکراین تسلیم نمی‌شود، بلکه خواستار راه‌حلی متعادل است.

مجلس نمایندگان آمریکا ممنوعیت واردات نفت روسیه را تصویب کرد.

نمایندگان کنگره آمریکا یک طرح ۱۳.۶ میلیارد دلاری برای کمک فوری به اوکراین را تصویب کردند.