تولید باید دانش بنیان و صادرات محور باشد

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و کانادار گفت: ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر دانستن ادبیات تولید است و این ادبیات به معنای آن است که تولید باید دانش بنیان و مبتنی بر صادرات باشد.
تولید باید دانش بنیان و صادرات محور باشد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، موسی احمد‌زاده عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا امروز در نشست خبری کنفرانس ملی بهبود و بازسازی کسب و کارها اظهار داشت: بخش خصوصی مشکلات بسیار زیادی دارد و با چالش‌های بسیار زیادی مواجه هستیم و موانع و بروکراسی در سطح کسب و کارها هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، در حالی که در دنیای مدرن کسب و کارها برون‌سپاری می‌شود، اما در جامعه ما خصوصا در بدنه دولت هنوز به این موضوع توجهی نشده است.

وی اظهار داشت: ما باید از مدیران شجاع قدرانی کنیم که در شرایط تحریم توانسته‌اند، اشتغال پایدار ایجاد کنند و دغدغه آنها اشتغال است.

احمد‌زاده بیان داشت: ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر دانستن ادبیات تولید است و این ادبیات به معنای آن است که تولید باید دانش بنیان و مبتنی بر صادرات باشد.

وی با بیان اینکه تولید، واردات و صادرات باید متوازن باشد، اظهار داشت: ما با خود تحریم‌های بیشتر اذیت می‌شویم تا تحریم‌های خارجی و تحریم‌های خارجی اصلا ما را اذیت نمی‌کند.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا بیان داشت: اگر می‌خواهیم اشتغال پایدار داشته باشیم، باید به جوان‌های دانش محور میدان دهیم و دانشگاه و صنعت را به هم وصل کنیم، زیرا با این کار می‌توان پیشرفت اقتصادی داشت و در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم.

احمد‌زاده اظهار داشت: نباید هر چیزی را تولید کرد و سرمایه ملی را از بین برد، بلکه تولید باید مبتنی بر صادرات محوری باشد.

وی با بیان اینکه یک صادرکننده نمی‌تواند در بازار روسیه با سایر صادرکنندگان رقابت کند، بیان داشت: وقتی بهره بانکی صادرکنندگان ایرانی بین 18 تا 22 درصد است، چگونه می‌توانند با صادرکنندگانی از اتحادیه اروپا که بهره‌بانکی آنها کمتر از 5 درصد است، رقابت کنند؟

این فعال اقتصادی اظهار داشت: برای اشتغال پایدار باید تحلیلی از صنعت و دانشگاه در حوزه بین‌الملل داشته باشیم.

*

در ادامه این نشست بیژن عرب یزدی استاد دانشگاه الکترونیکی ایرانیان بیان داشت: 500 سال است که روش آموزش را تغییر نداده‌ایم، در حالی برای انتقال دانش روش‌های جدید ابداع شده است و آموزش‌های الکترونیکی در یکی دو دهه آینده 70 درصد از آموزش‌های بشر را به خود اختصاص می‌دهد و بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا بسیاری از رشته‌های خود را به صورت ترکیبی از حضوری و الکترونیکی است و دانشگاه‌های آینده یک ساختمان کوچک نخواهد بود و از ابزارهای الکترونیکی برای انتقال دانش و مهارت استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه خروجی دانشکده ایرانیان برای بهبود فضای کسب و کار چیست، گفت: یکی از اقدامات ما برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها است، ضمن اینکه رشته‌های مختلف مرتبط با کسب و کار در این دانشکده تدریس می‌شود و در زمینه یادگیری و یادگیری از روش‌های مدرن بهره‌گرفته‌ایم، اما نقش خاصی که در صنعت وارد شویم و یا تکنولوژی ویژه‌ای ارائه دهیم، نداریم.

* مدل جدید اقتصاد دانش بنیان است

در ادامه این نشست همچنین علیرضا احمدیان مشاور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: باید سازمان‌ها و ساختارهای موفق را شناسایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید آمارها و جغرافیای کسب و کار را باید دانست، اظهار داشت: سپس باید درباره آن تصمیم گرفت، ضمن اینکه یکی از موضوعات مهم که در این کنفرانس باید مورد توجه قرار گیرد، واکاوی و بهینه‌سازی مدیریت سازمان‌ها در حوزه کسب و کار داخلی کشور یا همان 3.5 میلیون واحد صنفی کشور است.

احمدیان با تاکید بر اینکه اصناف ما باید دانش بنیان شوند، بیان داشت: در صورت دانش بنیان شدن این بخش صنعت و شرکت‌ها هم دانش بنیان می‌شوند.

وی افزود: اگر در عصر گذشته دانشگاه در ارتباط با صنعت موفق نبوده است، به آن معنا نیست که در آینده این رابطه باید از بین رود در حالی که مدل جدید اقتصاد دانش بنیان است و اقتصاد دانش بنیان به معنای آن است که ثروتی خوب است که به شیوه علمی استخراج شود و علمی خوب است که به ثروت منتج شود، بنابراین باید بر روی این مدل تمرکز کرد.

به گزارش فارس کنفرانس ملی بهبود و بازسازی کسب و کارها 15 اسفند ماه 98 در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار خواهد شد.