جابجایی ۵۲ هزار زائر در ۳۳ روز/هما هواپیمای جدید خریداری می‌کند

قائم مقام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، از انتقال ۵۲ هزار زائر بیت‌الله الحرام در ۳۳ روز و با استفاده از ۲۰۹ پرواز خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، کاپیتان حسن قاسمی امروز چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸ در حاشیه تعویض موتور ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ ایران‌ایر که برای پروازهای حج در حال آماده‌سازی است، گفت: تمامی هواپیماهای هما که برای پروازهای بین‌المللی استفاده می‌شد، برای پروازهای حج منتقل شده و پروازهای بین‌المللی دیگر این شرکت را نیز، سه شرکت داخلی و یک شرکت ترکیه‌ای انجام می‌دهد؛ اما پس از اتمام عملیات حج پروازهای خارجی را ایران ایر ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۲ هزار حاجی را با هواپیماهای هما با ۲۰۹ جابجا شدند و روند انتقال حجاج بسیار خوب بوده است امیدواریم طبق برنامه تا ۱۴ مرداد انتقال حجاج به همین شکل ادامه یابد.

قائم مقام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) افزود: میزان تاخیرات پروازی عملیات حج تمتع امسال بی‌سابقه بود و به طور متوسط تنها ۷ دقیقه تاخیر پروازی داشته‌ایم که مقداری از تاخیرها به خاطر ادای نمازجماعت مغرب بوده و پس از نماز، پرواز انجام شده و امیدواریم متوسط تاخیرهای حج تا ۱۴ مرداد کمتر شود.

وی با تاکید بر اینکه انتقال ۵۵۶ هزار زائر بیت الله الحرام در ۳۳ روز صرفاً با هواپیماهای هما باورکردنی نبوده، گفت: این اتفاق با کمک معاونت مهندسی و تعمیرات ایران ایر انجام شد که نمونه آن، تعویض موتور هواپیمای ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ ایران ایر در عرض یک روز بوده که سه روز قبل خلبانان هما متوجه شدند، موتور هواپیما نیاز به مانیتورینگ دارد؛ از این رو علیرغم اینکه به این هواپیما نیاز داشتیم، از ساعت ۴ صبح امروز عملیات تعویض موتور شماره یک این هواپیما آغاز شده و تا پایان امشب به اتمام خواهد رسید؛ به نحوی که هواپیمای مذکور از صبح فردا(۳ مرداد ۹۸) در مدار قرار می گیرد.

کاپیتان قاسمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مناسب معاونت مهندسی و تعمیرات ایران ایر در طول عملیات حج تمتع امسال، تعمیر یکی از ایرباس هایی بود که در فرودگاه ساری با تیر چراغ برق برخورد کرد و در کمتر از شش ساعت، کل تعمیرات و بازسازی هواپیما و وارد شدن آن به مدار عملیاتی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی عربستان به طور کلی در جریان حج امسال مناسب عمل کرد و مشکلی از نظر پذیرش هواپیماهای هما در فرودگاه های جده و مدینه نداشتیم.

قائم مقام ایران ایر در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات جدید هما در زمینه توسعه ناوگان نیز، گفت: برای خرید و اجاره ناوگان جدید برنامه داریم و در حال حاضر یک پروژه خرید و اجاره ناوگان هوایی در دست اقدام است.