جنگ اقتصادی ترامپ فشار زیادی به مردم وارد کرد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ اقتصادی ترامپ فشار زیادی از لحاظ قیمت به مردم وارد کرد، گفت: آن‌ها می‌خواستند در کارخانه‌ها به دلیل نبود واردات مواد اولیه، بیکاری به وجود بیاید، اما ناموفق بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای روحانی در آیین بهره برداری از طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با مقایسه اکتشاف‌های معدنی صورت گرفته در دولت ها، اظهارداشت: در این هفت هشت سال به اندازه کل تاریخ ایران اکتشاف معدن داشته ایم؛ البته همه این اکتشاف‌ها باید راستی آزمایی شود و ببینیم عیارش چقدر است و آیا می‌صرفد یا خیر؟

رئیس جمهور با بیان اینکه در دوران جنگ اقتصادی می‌خواستند ما را محاصره و اقتصاد کشور را نابود کنند، گفت: اگر بخش خصوصی، مردم، مهندسین و کارگزاران به میدان نیامده بودند علی الظاهر درست پیش بینی کرده بودند؛ ما در سال به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار پول برای واردات مواد مورد نیاز، نیاز داریم؛ دشمنان گفتند وقتی ما نفت را قطع کنیم این‌ها درآمدی ندارند پس نمی‌توانند واردات داشته باشند.

آقای روحانی افزود: البته کلمه واردات گاهی در ذهن مردم ما منفی است و می‌گویند واردات را کم کنید؛ واردات محصول ساخته شده‌ای که در ایران وجود دارد منفی است، اما مواد اولیه و تجهیزات و همچنین برخی کالا‌های اساسی که نیاز داریم واردات ضروری ما است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امسال خشکسالی عظیم و کم نظیری را در ۵۰ سال گذشته داشتیم، گفت: در چنین شرایطی نیازمند واردات هستیم، اما وقتی ارز نداریم چگونه واردات را انجام بدهیم. آن‌ها فکر می‌کردند وقتی نتوانیم واردات انجام بدهیم در بازار کمبود بوجود می‌آید پس قحطی و جنگ خیابانی ایجاد می‌شود و نظام ساقط خواهد شد.

آقای روحانی ادامه داد: طراحی آن‌ها درست بود و با همین عقل کم امریکایی‌ها از جمله ترامپ، پمپئو، بولتون و آدم‌های رذلی که همیشه ضد ایران بودند توطئه چیدند. ملت چه کار کرد که توطئه این‌ها را شکست و امریکا نتوانست اقتصاد ما را بشکند؟ دلیلش این است که ما توانستیم جایگزین کنیم؛ جای نفت محصول دیگری را صادر کردیم تا ارز را به دست بیاوریم و واردات مورد نیاز را انجام بدهیم؛ به همین دلیل شکست خوردند و بازار ما پر از جنس بود؛ قحطی نبود، اما گرانی بود و مردم در فشار گرانی قرار گرفتند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ اقتصادی ترامپ فشار زیادی از لحاظ قیمت به مردم وارد کرد، اظهارداشت: آن‌ها می‌خواستند در کارخانه‌ها به دلیل عدم واردات مواد اولیه بیکاری بوجود بیاید، اما ناموفق بودند، چون ما جای نفتی را که آن‌ها تحریم کردند جایگزین کردیم، در زمینه نفت، گاز را جایگزین کردیم و توانستیم محصول بیشتری از گاز به دست بیاوریم و تقریبا از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز، به هزار میلیون یا یک میلیارد مترمکعب گاز رسیدیم که هم واردات گاز لازم نبود و هم صادراتمان را بالا بردیم.

آقای روحانی گفت: از سوی دیگر فرآورده‌ها را بالا بردیم؛ ما قبل از دولت یازدهم بنزین را از خارج وارد می‌کردیم؛ یک مقدار بنزین هم از پتروشیمی‌ها به دست می‌آمد که آلوده بود و سلامت مردم به خطر می‌افتاد. ما آمدیم با طرح‌هایی که انجام گرفت در زمینه بنزین خودکفا شدیم؛ مثلا ۵۰ میلیون لیتر بنزین قبل از دولت یازدهم تولید می‌کردیم و الان به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده ایم.

رئیس جمهور افزود: وقتی به ۱۰۰ میلیون لیتر رسیدیم، دیدیم همه آن در داخل مصرف می‌شود؛ آمدیم طرحی ریختیم که مصرف بنزین کم شود؛ وقتی مصرف بنزین کم شد آن را صادر کردیم.

وی با بیان اینکه ما فرآورده‌های مختلفی را صادر می‌کنیم، تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که توانستیم (تحریم نفت را) جبران بکنیم صادرات برق بود؛ قبل از این دولت هم حدود هزار تا هزار و ۷۰۰ مگاوات در سال اضافه می‌کردیم. در این دولت سالانه بیش از دو هزار مگاوات برق تولید و بخشی از این برق را صادر کردیم و یک مقدار از درآمد‌های ما از صادرات برق است.