«جهش تولید» در بهشت معادن کشور/ از شناسایی ۵۰ نوع ماده معدنی تا احیای ۶ واحد راکد

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۵۰ نوع آن در این استان وجود دارد و استخراج می‌شود، گفت: ۶ واحد معدنی خراسان‌جنوبی طی سال جاری به چرخه تولید بازگشتند.
«جهش تولید» در بهشت معادن کشور/ از شناسایی ۵۰ نوع ماده معدنی تا احیای ۶ واحد راکد

عباس جرجانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: خراسان‌جنوبی استانی کاملا معدنی است و از نظر توسعه صنعتی و معدنی ظرفیت‌های فراوانی دارد که این ظرفیت‌ها در حال تبدیل شدن به بالفعل هستند.

وی در حال حاضر۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن در استان خراسان‌جنوبی وجود دارد، تبیین کرد: ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور مربوط به خراسان‌جنوبی است.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این استان از لحاظ معادن فعال و اشتغال رتبه چهارم و ذخیره مواد معدنی نیز رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده، مطرح کرد: زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی از مهم‌ترین مواد معدنی در این استان کویری هستند.

اشتغال ۱۳ هزار نفر در معادن

از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۴۲ نوع آن در خراسان‌جنوبی وجود دارد و استخراج می‌شود

جرجانی با اعلام اینکه از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۵۰ نوع آن در خراسان‌جنوبی وجود دارد و استخراج می‌شود، عنوان کرد: معادن در همه شهرستان‌های استان فعال بوده و هر شهرستان ظرفیت خاصی دارد همچنین برخی شهرستان‌ها به‌عنوان بهشت معدنی از انواع ظرفیت‌های معدنی برخوردار هستند.

وی از اشتغال ۱۳ هزار نفر در معادن استان خبر داد و افزود: این استان در حوزه معادن و صنایع معدنی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها نقش مهمی در توسعه اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی دارد.

«طبس» خاستگاه زغال‌سنگ کشور

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های شناخته شده خوبی دارد، گفت: شهرستان طبس را می‌توان به خاستگاه زغال‌سنگ کشور معرفی کرد چراکه براساس آمار بیش از ۷۵ درصد زغال‌سنگ کشور در طبس وجود دارد که سهم قابل توجهی از نیاز صنایع فولادی کشور را تأمین می‌کند.

جرجانی از شهرستان بشرویه نیز به عنوان قطب معادن سرب و روی استان یاد کرد و افزود: وجود معادن بنتونیت از جمله ظرفیت‌های مهم شهرستان‌های سرایان و فردوس است و این شهرستان‌ها بهترین بنتونیت کشور را دارند.

شناسایی ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان شناسایی شده که سرایان یکی از شهرستان‌های شاخص در خصوص بهره‌مندی از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان است.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی وجود معادن منیزیت را از جمله ظرفیت‌های مهم شهرستان مرزی سربیشه برشمرد و مطرح کرد: نهبندان نیز با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی از شهرستان‌های معدنی استان و کشور است و معادن فعال از قبیل گرانیت‌های شاهکوه، طلا، آهن، لیتیوم و اکسید منیزیم این شهرستان را به عنوان قطب معدنی معرفی کرده است.

بیش از ۷۰ درصد ذخایر شناخته شده در ماده معدنی منیزیت کشور در این استان وجود دارد و بیش از ۷ میلیون تن ذخایر قطعی داریم

جرجانی اضافه کرد: در ماده معدنی منیزیت جزو استان‌های برتر کشور هستیم به نوعی که بیش از ۷۰ درصد ذخایر شناخته شده کشور در این استان وجود دارد و بیش از ۷ میلیون تن ذخایر قطعی داریم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در خصوص معادن راکد استان، مطرح کرد: تعیین تکلیف معادن غیرفعال و راکد استان از سال گذشته با جدیت تمام از سوی این سازمان آغاز شده و در حال پیگیری و انجام است.

بازگشت ۶ واحد معدنی به چرخه تولید

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی از بازگشت ۶ واحد معدنی خراسان‌جنوبی به چرخه تولید در سال جاری خبر داد و توضیح داد: از این معادن ۵ معدن در شهرستان‌ نهبندان و یک معدن هم در شهرستان سربیشه فعال است.

اشتغال ۴۴ نفر در سال جاری

ذخیره قطعی این ۶ معدن ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که بیشتر آن شامل یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن مربوط به معدن مس در نهبندان است

جرجانی با بیان اینکه معادن فعال شده در زمینه فلورین، منیزیت، مس و گرانیت هستند، تصریح کرد: ذخیره قطعی این ۶ معدن ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که بیشتر آن شامل یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن مربوط به معدن مس در نهبندان است.

وی فعال‌شدن این تعداد معدن را زمینه‌ساز اشتغال ۴۴ نفر ذکر کرد و گفت: در مجموع در این ۶ معدن بیش از ۱۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

اشتغال ۵ هزار نفر با امضای تفاهم‌نامه احیای معادن

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی از امضای ۱۴ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در استان خبر داد و بیان داشت: از این تعداد ۱۰ تفاهم‌نامه در حوزه صنعت، معدن و تجارت به ویژه صنایع معدنی امضا شده است که در بازه زمانی ۲، ۳ و ۵ ساله اجرایی خواهند شد.

جرجانی با اشاره به اشتغال ۶ هزار و ۵۳۶ نفر با اجرای این طرح‌ها، خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه احیای معادن راکد و نیمه‌فعال استان با شرکت هلدینگ معدنی عمران خاوران به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال قابل پیش‌بینی ۵ هزار نفر در استان امضا شد که با امضای این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در دوره کوتاه مدت ۳۰ ماهه و بلندمدت ۶۰ ماهه، ۲۲۹ معدن نیمه فعال خراسان‌جنوبی به چرخه فعالیت کامل بر می‌گردد.