حقوق اداره کار در سال1400 چقدر است؟

تعیین حقوق هر سال برای کارمندان و کارگران از اهمیت بالایی برخوردار بوده، اما در شرایط تورمی سال‌های اخیر این قشر چشم به افزایش حقوق چشمگیری در سال ۱۴۰۰ داشتند.

از مدت‌ّها قبل شایعات و صحبت‌های زیادی مبنی بر افزایش‌های ۲۵، ۳۵ یا ۴۰ درصد بود و همه منتظر خبر نهایی بودند.
شورای عالی در انتهای سال ۱۳۹۹ جلسه‌ای را با حضور نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت برگزار کرد و در طی جلسه حداقل حقوق کارگران برای سال جدید یعنی ۱۴۰۰ مشخص شد.

برای تعیین افزایش حقوق‌ها در سال جدید همیشه وزیر کار و امور اجتماعی و سه نفر از نمایندگان کارگران حضور دارند که حتما یک نفر آن‌ها باید از بخش کشاورزی باشد.

از طرفی سه نفر از نمایندگان کارفرمایان نیز در بحث تصمیم‌گیری درگیر هستند که هر سه از سوی کانون عالی شوراهای اسلامی کار برگزیده می‌شوند.

البته در جلسه تعیین میزان افزایش حقوق حتما دو نفر نیز از سوی وزیر کار و امور رفاه اجتماعی معرفی می‌شوند که قطعا یکی از آن‌ها عضو شورای عالی صنایع است.
حقوق وزارت کار چقدر است؟

میزان حقوق دریافتی برای تمام افراد مهم است و این عدد همیشه از سوی وزارت کار مشخص می‌شود. پس از تعیین حقوق وزارت کار تمام کارفرمایان وظیفه دارند که حداقل حقوق وزارت کار را به کارگران و یا کارمندان خود پرداخت کنند.

همیشه میزان این حقوق در پایان هر سال پس از بررسی‌های اقتصادی سال گذشته و با توجه به میزان تورم و هزینه‌های زندگی تعیین می‌شود و قبل از شروع سال جدید ابلاغ می‌شود.

اما در سال گذشته عوامل متعددی همچون شیوع بیماری کرونا باعث شد که ابلاغ این موضوع با تاخیر و در فروردین سال ۱۳۹۹ اعلام شود.

بیشتر بخوانید: تورم چیست / بررسی دلایل ایجاد تورم در ایران

در سال ۱۳۹۹ حقوق وزارت کار رشد ۲۱ درصدی داشت و عدد ۱ میلیون و ۸۳۵ برای حقوق وزارت کار اعلام شد.

همزمان با اعلام حداقل حقوق وزارت کار، میزان حداقل دستمزد روزانه، حق اولاد با یک فرزند، حق اولاد با دو فرزند، حق مسکن ماهیانه، بن ماهیانه برای اقلام مصرفی، حق سنوات روزانه، دریافتی افراد مجرد بدون سابقه کار، و دریافتی افراد متاهل بدون سابقه کار نیز اعلام می‌شوند.

با اعلام این موارد افراد می‌توانند با فرمول‌های موجود برای محاسبه عیدی و سنوات مقدار عیدی دریافتی خود را نیز محاسبه کنند که حداقل عیدی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۸۵۴ تومان و حداکثر عیدی برابر با ۵ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۲۸۱ تومان بود.
حقوق وزارت کار را چه کسانی دریافت می‌کنند؟

حقوق وزارت کار پس از پیشنهاد دولت و تایید شورای عالی کار اعلام می‌شود و تمام بازنشستگان، کارمندان دولتی و تمام کارگران مشمول دریافت آن هستند.

به این نکته نیز توجه کنید که واژه کارگر برای تمامی افرادی که در بخش خصوصی مشغول هستند به کار می‌رود و تمامی افراد با هر موقعیت و سطح تحصیلات اگر در بخش دولتی فعال نیستن کارگر خوانده می‌شوند.

بنابراین شما در هر شرکت یا کارگاه دولتی یا خصوصی مشغول به فعالیت شوید کارفرمای شما وظیفه دارد که حداقل حقوق وزارت کار را به شما پرداخت کند و در غیر این صورت قطعا شما حق شکایت دارید.

حقوق وزارت کار را چه کسانی دریافت می‌کنند؟

در اسفند سال ۱۳۹۹ حداقل حقوق وزارت کار برای سال ۱۴۰۰ مشخص شد و طی جلسه شورای عالی کار دستمزد کارگران ۳۹ درصد افزایش داده شد. البته سایر سطوح مزدی ۲۶ درصد افزایش داشتند بنابراین با تعیین این درصد افزایش حقوق، حداقل دستمزد کارگری به ۴ میلیون و ۱۱۱ هزار تومان رسید.

این حقوق شامل کسورات حق مسکن، حق اولاد، بن کارگری و پایه سنوات می‌شود بنابراین حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز کار ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۲ تومان است.
مطالبه حقوق و مزایای کارگر بدون قرار داد

قبل از توضیح چگونگی مطالبه حقوق و مزایا بدون قرارداد شاید بهتر باشد با مفهوم کارگر و کارفرما آشنا شویم. کارگر همیشه شخصی است که در برابر دریافت حق السعی که می‌تواند به اشکال مختلف سهام یا مزد باشد به درخواست کارفرما فعالیت و کار می‌کند.

کارفرماها نیز می‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی باشند که کارگران به درخواست آن‌ها فعالیت می‌کنند. کارفرماها همیشه مسئول هستند حتی زمانی که نمایندگان آن‌ها مثل مسئول‌ها و مدیرها در حال مدیریت کارگاه باشند.