خبر خوش وزارت نیرو برای سیمانی ها و فولادی ها

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور تنها ۵۰ هزار واحد، مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف برق هستند، گفت: بهره‌مندی صنایع سیمانی و فولادی از برق در نوبت شبانه که تا ۱۰ تیرماه پیش‌بینی شده بود که تمدید شده و تداوم خواهد داشت.
به گزارش صدای بورس، «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: از مجموع ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور صرفاً ۵۰ هزار واحد در طرح مدیریت مصرف برق شرکت کرده و ۵۸۰ هزار واحد صنعتی از برنامه‌های مدیریت مصرف برق معاف هستند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده است واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، تنها ۱۲ ساعت در هفته در طرح‌های مدیریت مصرف برق شرکت کنند و برای صنایع متوسط صنعتی خارج از شهرک‌ها نیز وضعیت به همین منوال است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی که با هماهنگی وزارت صمت تدوین شده است، ۴۴۰ واحد صنعتی بزرگ کشور تعطیلات تابستانی و تعمیرات اساسی‌ را در دوره اوج بار مصرف برق تابستان عملیاتی و اجرایی می‌کنند.

رجبی مشهدی با مقایسه برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال جاری با سال گذشته گفت: قطعاً میزان محدودیت برق صنایع در سال جاری که بر اساس زمان‌بندی دقیق صورت‌گرفته کمتر از سال گذشته خواهد بود.

بیشتر بخوانید: قطعی برق و تبعات آن برای بازار سهام

وی درباره وضعیت برنامه مصرف شبانه برق صنایع بزرگ که تا دهم تیرماه پیش‌بینی شده بود نیز افزود: «استفاده بدون محدودیت شبانه صنایع فولادی و سیمانی از برق کماکان تمدید شده و ادامه خواهد داشت».

سخنگوی صنعت برق درباره تمهیدات اندیشیده شده برای تنظیم بازار صنایع مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف را افزود: با هماهنگی وزارت صمت، تامین و تنظیم بازار صنایع مشمول طرح موردتوجه قرار گرفته است و ان‌شاءالله مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

مدیریت مصرف تنها شامل حال صنایع نیست

رجبی مشهدی در باره اینکه برخی عنوان می‌کنند چرا محدودیت مصرف برق به‌جای بخش مولد شامل حال بخش خانگی نشده است، ادامه داد: مصرف برق بخش خانگی با سازوکارهای تشویقی و بدون خاموشی از کاهش قابل‌توجهی در خردادماه برخوردار بوده است. در این طرح مشترکان خانگی به‌ازای هر کیلووات‌ساعت کاهش مصرف، معادل ریالی ۵ برابر نرخ آن یعنی ۵۰۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت از مشوق‌های صرفه‌جویی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: مشترکان دارای مصارف بالای بخش خانگی پایش شده و در صورت لزوم به آنها اخطار داده می‌شود، البته امیدواریم با همکاری همه مشترکان نیازی به هیچ‌گونه اخطار و قطعی برق نباشد و با کاهش مصرفی که انجام می‌شود، بتوانیم تعادل تولید و تقاضا را به‌خوبی مدیریت کنیم.

امکان خرید برق صنایع از بورس

وی تامین برق صنایع از بورس انرژی را هم امکان‌پذیر خواند و گفت: خرید برق از بورس انرژی در زمان اوج مصرف مطابق برنامه زمان‌بندی تحویل انرژی امکان‌پذیر است و مشکلی دراین‌رابطه وجود ندارد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: تعامل وزارت نیرو با واحدهای صنعتی بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود و سعی کرده‌ایم مشکلات و محدودیت‌هایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد را در برنامه‌ریزی‌های مدیریت مصرف برق لحاظ کنیم.

وی گفت: به طور مثال واحدهای داروسازی، دامداری و مرغداری از برنامه‌های مدیریت مصرف برق معاف هستند و تلاش شده است حساسیت‌های آنها موردتوجه قرار گیرد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که طی روزهای اخیر توانستیم رکوردزنی اوج مصرف برق کشور را به‌خوبی پشت سر بگذاریم، گفت: تابستان گذشته مصرف برق رکورد ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات را به ثبت رساند و این در حالی است که مصرف برق در سال جاری به بیش از ۶۷ هزار و ۳۱۸ مگاوات رسیده است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری خوبی که تاکنون مشترکان تمامی بخش‌ها اعم از خانگی، صنعتی و حتی بخش اداری داشته‌اند و تداوم این همکاری‌ها، شبکه برق تا پایان دوره گرما پایدار بوده و برق مشترکان با حداقل محدودیت تأمین شود.