خرید مصالح کف‌سازی و افزودنی‌های بتن به صورت آنلاین در دیجی کف

در فروشگاه آنلاین دیجی کف که به عنوان مرجع کفسازی شناخته می شود، شما به همه آنچه که در کفسازی ها نیاز دارید به آسانی دسترسی خواهید داشت.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بتن سخت پودری نوعی از کفپوش‌های بتنی می‌باشد که متشکل از بتن زیرین و پودر پر مقاومت پاشیده شده بر روی بتن است که مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و فرسایش دارد.

اجرای بتن سخت پودری (dry shake) بر روی بتن تازه انجام می‌شود. اگر زیر کار بتن قدیمی باشد باید ابتدا یک لایه از بتن به ضخامت حداقل ۸ سانتیمتر روی بتن قدیمی ریخته شود و بعد از آن روی بتن تازه پودر بتن سخت اجرا شود در صورتیکه عمر بتن از ۳ ساعت بگذرد به آن بتن قدیمی می‌گوئیم.

بیشترین استفاده از بتن سخت پودری در کف سازی های صنعتی است که با ترافیک شدید و به کارگیری ماشین‌آلات سنگین و سایش ناشی از آنها مواجه هستند. البته این نوع کفسازی با استفاده از رنگدانه‌های متفاومت و امکان شکل یافتن آن به اشکال مختلف هندسی به وسیله قالب‌های طرح دار (استامپی)،می‌تواند به عنوان یک کف‌پوش تزئینی (Decorative) نیز استفاده شود.

بنابر توصیه اکید ACI ، فواصل درزهای اجرایی در کفسازی بستگی به ضخامت دال بتنی دارد و بین ۲۴ تا ۳۶ برابر ضخامت بتن است و حداکثر فواصل درزهای کاترزنی کفسازی بتن سخت ۳ متر می‌باشد. برای نسبت طول به عرض اجرا شده نیز بنابر توصیه انجمن پوشش‌های بتنی آمریکا حداکثر به ۱٫۲۵ و بنابر توصیه انجمن بتن آمریکا، حداکثر به ۱٫۵ برابر محدود می‌شود. به طور کلی توصیه می‌شود پانل‌های اجرا شده به شکل مربعی نزدیک باشند.

عموماً کفپوش‌های بتنی (بتن سخت پودری) با ضخامت متوسط رویه سخت حدود ۲ تا ۳ میلیمتر اجرا می‌شوند.

بتن سخت ملاتی چیست؟

‌کفپوش بتنی با رویه ملاتی از دو قسمت بتن مسلح زیرین و مواد بتن سخت ملاتی روی بتن تشکیل شده است که حداقل عیار سیمان بتن زیرین ۳۰۰ کیلوگرم در متر مکعب می‌باشد. مواد بتن سخت ملاتی نوعی کفپوش سخت صنعتی است که به عنوان لایه آخر روی بتن تازه مسلح و در ضخامت‌های ۱ تا ۲ سانتیمتر اجرا می‌گردد.

این مواد دارای مقاومت فشاری، خمشی و سایشی بسیار بالایی است که حاصل استفاده بهینه از سنگدانه های معدنی در ترکیب با سیمان می‌باشد. بتن سخت ملاتی از نظر اندازه دانه بندی به دسته‌های مختلف دسته بندی می‌شوند که نشان دهنده اندازه بزرگترین سنگدانه به کار رفته در آن دسته می‌باشد.

‌اجرای بتن سخت ملاتی بر روی بتن تازه انجام می‌شود. اگر بستر کار بتن قدیمی باشد لازم است ابتدا یک لایه میانی از بتن به ضخامت حداقل ۹ سانتیمتر روی بتن قدیمی ریخته شود و چنانچه عمر بتن از ۴ ساعت بگذرد به آن بتن قدیمی اطلاق می‌شود.

بیشترین مصرف پوشش بتن سخت ملاتی در کف‌های صنعتی که با ترافیک شدید و به کارگیری ماشین‌آلات سنگین و سایش ناشی از آنها مواجه هستند می‌باشد.

‌بنابر توصیه ACI ،فواصل درزهای انقباضی تابع ضخامت دال بتنی می‌باشد و بین ۲۴ تا ۳۶ برابر ضخامت بتن است. حداکثر فواصل درزهای کاترزنی ۳ متر می‌باشد.

 

بتن الیافی؛ راهکاری بسیار مهم جهت بالا بردن کیفیت بتن و همزمان پایین آوردن هزینه‌ها

از جمله تکنولوژی‌های نوین که جایگاه ویژه‌ای در ساخت‌وساز به خود اختصاص داده، افزودنی‌های بتن و الیاف تقویت‌کننده در غالب بتن الیافی می‌باشد. استفاده از الیاف بتن باعث بهبود خواص مطلوب بتن، همچون مقاومت آن می‌گردد و در بعضی موارد با کاهش وزن بتن، مصالح بسیار سبکی را فرا راه مهندسین بنا قرار می‌دهد.‌

بتن الیافی در حقیقت نوعی کامپوزیت است که با بکارگیری الیاف تقویت‌کننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی فوق‌العاده افزایش می‌یابد. این ترکیب کامپوزیتی، یکپارچگی و پیوستگی مناسبی داشته و امکان استفاده از بتن به عنوان یک ماده شکل‌پذیر جهت تولید سطوح مقاوم پر انحنا را فراهم می‌آورد. بتن الیافی از قابلیت جذب انرژی بالایی نیز برخوردار است و تحت اثر بارهای ضربه‌ای به راحتی ازهم پاشیده نمی‌شود. شاهد تاریخی این فن‌آوری، کاربرد کاه‌گل در بناهای ساختمان به جاب الیاف بتن است. در واقع بتن الیافی نوع پیشرفته این تکنولوژی می‌باشد که الیاف طبیعی و مصنوعی جدید، جانشین کاه و سیمان جانشین گل بکار رفته در کاه‌گل شده است.

در نتیجه بسیاری از تحقیقات انجام شده روی بتن الیافی، نشان می‌دهد که FRC در شرایط بارگذاری دینامیکی نسبت به سایر انواع بتن‌ها ویژگی‌های کنترل آسیب فوق‌العاده‌ای دارد.

بطور مثال در ساخت کف سالن‌های صنعتی، می‌توان از الیاف فورتا یا فلزی در بتن به جای آرماتور حرارتی که متداول است سود جست. بتن الیافی از بهترین مصالح مورد استفاده در ساخت بناهای مقاوم در برابر ضربه، همچون سازه پناهگاه‌ها و انبارهای نگهداری مواد منفجره به شمار می‌رود و بناهای شکل‌گرفته از بتن الیافی قابلیت فوق‌العاده‌ای در جذب انرژی ضربه دارد.

همچنین در ساخت باند فرودگاه‌ها به خوبی می‌توان از الیاف بتن کمک گرفت. موارد دیگری از بکارگیری بتن الیافی، ساخت قطعات پیش ساخته ساختمانی همچون پانل‌ها و یا پاشش بتن روی سطح انحنای یک سازه می‌باشد. علاوه بر موارد یاد شده می‌توان از ‌مزایایی همچون عایق بودن سازه در برابر صدا و سرعت بالای اجرا الیاف بتن نیز بهره‌مند گردید. در فروشگاه آنلاین دیجی کف که به عنوان مرجع کفسازی شناخته می‌شود، شما به همه آنچه که در کفسازی ها نیاز دارید به آسانی دسترسی دارید.