خودکفایی گندم امسال تکرار می‌شود/صرفه‌جویی سالانه۱۰ میلیارد دلاری

مجری طرح گندم گفت:بدلیل بارندگی خوب و ارتقای بهره وری، تولید و خرید گندم ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده و خودکفایی در تولید گندم امسال برای چهارمین سال تکرار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبر، اسماعیل اسفندیاری پور در برنامه گفتگوی شبکه خبر گفت: امسال چهارمین سال است که در تولید گندم خودکفا هستیم و اگر مثل سال‌های ۹۰ تا ۹۲ شرایط ادامه می‌یافت الان باید وارد کننده گندم بودیم، اما با خودکفایی سالانه ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است.

او با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم گفت: دولت هر سال قیمت خرید گندم را اعلام می‌کند که امسال هم قیمت تضمینی خرید گندم نان ۱,۷۰۰ تومان است و خرید گندم برای صنعت ۱,۷۷۰ تومان و تاکنون ۲ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

مجری طرح گندم با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم ۱۲ درصد کاهش یافته افزود: با وجود کاهش سطح کشت به واسطه ارتقای بهره وری با نوسازی ماشین آلات از جمله کمباین و تراکتورها تولید افزایش یافته است.

او با اشاره به اینکه استان خوزستان استان اول در تولید گندم است گفت: بوشهر امسال رکورد شکست، پارسال این استان ۱۶ هزار تن خرید داشت که امسال این رقم به ۱۴۱ هزار تن رسید که حاکی از رشد نزدیک به ۸۰۰ درصدی در تولید گندم است.

اسفندیاری پور با اشاره به متوسط مصرف سرانه کشور که ۱۶۵ کیلوگرم است گفت: متوسط مصرف سرانه برای نان حدود ۱۱۰ کیلوگرم و برای صنف و صنعت حدود ۱۳۰ کیلوگرم است.

مجری طرح گندم با اشاره به ممنوع بودن صادرات گندم و آرد گفت: درباره قاچاق گندم و آرد نگرانی چندانی نیست و مبادلات مرزی به صورت محدود همیشه انجام گرفته و نگرانی اگر باشد در مورد قاچاق خوراک دام و طیور است.

به گفته او، در حال حاضر سطح تولید گندم آنقدر هست که برآورد مبادلات مرزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تنی گندم و آرد نگرانی ایجاد نکند.