دلایل افزایش قیمت شن و ماسه از زبان عضو کمیسیون عمران؛ افزایش ۲ برابری قیمت منطقی نیست

دلایل افزایش قیمت شن و ماسه از زبان عضو کمیسیون عمران؛ افزایش 2 برابری قیمت منطقی نیست
گروه استان‌ها – عضو کمیسیون عمران مجلس درباره افزایش قیمت شن و ماسه و تاثیر آن بر فعالیت‌های عمرانی گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کنار افزایش بهره مالکانه دولت و تورم سبب افزایش قیمت شن و ماسه شده اما دو برابر شدن آن منطقی نیست.
علیرضا پاک‌فطرت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، درباره افزایش قیمت شن و ماسه و تاثیر آن بر فعالیت‌های عمرانی اظهار داشت: معادن چه رودخانه‌ای و چه کوهی متعلق به دولت است، دولت این معادن را واگذار می‌کند تا سرمایه‌گذار تبدیل به شن و ماسه کند و برای امر ساخت و ساز بفروشد، دولت از این معادن بهره مالکانه می‌گیرد و هر سال هم افزایش می‌دهد تعیین بهره مالکانه به عهده اداره صنعت است.

وی با اشاره به فعالیت انجمن‌های صنفی شن و ماسه در همه استان‌ها گفت: تولیدکنندگان شن و ماسه هم براساس تورم سالانه درصد افزایشی دارند اما امسال این درصد افزایش بیشتر و گویا دو برابر شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دلایل مختلفی برای افزایش قیمت شن و ماسه می‌توان ذکر کرد، افزود: اگر دولت حامل‌های انرژی چون برق را گران کرده باشد که کرده است و اگر بهره مالکانه را بالا برده باشد، روی قیمت تاثیر می‌گذارد و در این میان تورم هم جای خود دارد اما اینکه بخواهد دو برابر شود منطقی نیست و به عنوان نماینده مجلس قبول نداریم.

پاک‌فطرت با اشاره به صحبتی که با استانداری، سازمان صمت و فعالان این عرصه در استان فارس شده است، بیان کرد: قرار شد که جلسه بگذارند و ببینند قیمت تمام شده این چقدر است و سود معقولی در نظر بگیرند و آن را اعلام کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه با ظرفیت استان فارس و شیراز در زمینه معادن نباید افزایش نامعقول قیمت رخ دهد، گفت: باید جلسه برقرار شود با حضور متولیان و به گونه‌ای که با دیگر فاکتورها همخوانی داشته باشد، افزایش قیمت صورت بگیرد.

وی درباره نحوه قیمت‌گذاری نیز تصریح کرد: قیمت‌گذاری باید به نحوی باشد که تولیدکننده کیفیت کار را پایین نیاورد چون در مصالح ساختمانی اثرگذار است باید هم تولیدکننده و هم مصرف کننده سود کنند اما وقتی دولت قیمت سیمان را در عرض یک سال بیش از 2 برابر می‌کند نباید انتظار داشت که قیمت شن و ماسه هم ثابت بماند.

نماینده مردم شیراز و زرقان با بیان اینکه چندین جلسه درباره سیمان و فولاد در کمیسیون عمران گرفته شده چون این 2 قلم 50 درصد فرایند ساخت مسکن را در برمی‌گیرد، تصریح کرد: دولت کارخانه‌های سیمان و فولاد را واگذار کرده و از طرفی هم آب و برق را بدون یارانه به کارخانه‌ها می‌دهد که سبب شده این محصولات گران شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: از طرفی سیمان و فولاد صادر و ارز کشور توسط این تولیدات تامین می‌شود سبب شده که دولت فشار چندانی در مقابل افزایش این محصولات به تولیدکننده وارد نکند و البته تولیدکننده هم می‌گوید با تورم و غیره تولید بدون افزایش قیمت مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه سرعت تورم و افزایش قیمت‌‌ها زیاد است، بیان کرد: امیدوارم که دولت جدید نگاه مردمی داشته باشد و دخالت بیشتری در این زمینه کند هر چند از وزیر صمت هم چندین بار در مجلس سوال شده است.

پاک‌فطرت با بیان اینکه با دولت جدید هم قیمت ارز کم نمی‌شود چون دولت برای تامین هزینه‌های جاری به ارز نیاز دارد گفت: نباید توقع بی‌جا داشته باشیم که دولت جدید هم قیمت ارز را کاهش دهد و هم قیمت اقلام پایین آید، دولت منتخب باید سرعت افزایش قیمت را کاهش دهد یا قیمت را ثابت کند که اگر بتواند بهترین کار را کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد که دولت جدید با برنامه‌ریزی و اقدام بهتر می‌تواند در سال 1401 تورم را یک رقمی کند اما در سال جاری این موضوع بعید به نظر می‌رسد.