دولت از مالیات بر ارزش افزوده تا آخر سال صرفنظر کند

کارشناس اقتصادی گفت: بهتر است دولت برای حمایت از بنگاهها در برابر رکود ناشی از شیوع کرونا، به جای ارفاق یا معافیت مالیاتی، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را تا پایان سال به تعویق بیندازد.

وحید عزیزی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره حمایت مالیاتی دولت از کسب و کارها در رکود ناشی از شیوع کرونا اظهار داشت: در حال حاضر آنچه که بیشتر از همه از سوی بنگاهها درخواست می‌شود این است که دولت معافیت مالیاتی را برای اصناف و سایر کسب و کارها اعمال کند، در حالی که این کار درستی نیست زیرا اکثر مالیات‌ها با ممیزی و اسناد و … محاسبه می‌شود؛ اگر منظور این است که فروش کاهش یافته یا سود کمتری کسب شده، این در عملیات ممیزی مشخص می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: نیازی به معافیت نیست و خود به خود در محاسبه مالیات، میزان پرداختی بر اساس سود کسب شده، مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر مالیات برخی از اصناف مقطوع است و به صورت عددی تعیین می‌شود؛ اینجا هم خیلی نیاز به ارفاق مالیاتی یا معافیت نیست زیرا عدد این مالیات‌های مقطوع بسیار کم است وتا الان هم خیلی کم بوده است.

تعویق در اخذ مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال

عزیزی گفت: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۹۸ به تأخیر افتاده است. پیشنهاد می‌کنم دولت به جای ارفاق یا معافیت، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را تا پایان سال به تأخیر بیندازد؛ این موضوع کمک می‌کند که سرمایه در گردشی به بنگاه‌ها داده شود.

وی ادامه داد: به تأخیر انداختن اخذ مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال، در واقع شبیه به وام برای تأمین سرمایه در گردش خواهد بود چراکه در این صورت بنگاه‌ها می‌توانند مالیات‌هایی که از مردم اخذ کرده‌اند را به عنوان نقدینگی استفاده کنند.

عزیزی گفت: غیر از برخی بنگاه‌های معدود، اگر بنگاهی ماه اول سال فروش نداشته این‌طور نیست که تا پایان سال فروش نداشته باشد و فروششان مثلاً به خرداد ماه موکول می‌شود زیرا مصرف کل جامعه چندان تغییری نکرده است. اگر ممیزی منصفانه باشد در زمان محاسبه مالیات، میزان سود کسب شده بنگاه خود به خود اعمال می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در مورد اعمال مشوق مالیاتی، اظهار داشت: دولت برای اعمال مشوق مالیاتی می‌تواند از سابقه مالیاتی بنگاه استفاده کند؛ به این معنا که میزان تسهیلاتی که می‌خواهد به بنگاه‌ها بدهد را متناسب با مالیاتی که بنگاه‌ها سال گذشته داده‌اند در نظر بگیرد تا کسانی که در گذشته فرار مالیاتی داشتند مشوقی دریافت نکنند.