ذخیره معدنی مشگین‌شهر بیش از 160 میلیون تن است

ایسنا/اردبیل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: برآورد اولیه نشان می‌دهد که ذخیره معدنی مشگین‌شهر بیش از 160 میلیون تن است.

رامین صادقی 17 مهرماه در جریان بازدید از معدن دوست بیگلوی مشگین‌شهر اظهار کرد: نخستین واحد فرآوری محصولات معدنی در مشگین‌شهر فعالیت خود را آغاز کرده و بیش از 15 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شده است.

وی تصریح کرد: این کارخانه که می‌تواند محصولات معدنی نظیر مس، مولیبدن و طلا را فرآوری کند با سرمایه‌گذاری 15 میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ظرفیت اشتغال مستقیم این واحد تولیدی را 350 نفر اعلام کرد و گفت: اشتغال غیرمستقیم در این واحد فرآوری معدنی دو هزار نفر خواهد بود.

صادقی افزود: با اخذ مجوزهای قانونی و تسهیل در فرآیند صدور مجوز لازم تولید کنسانتره مولیبدن، مس و طلا در این مجموعه آغاز شده و تلاش بر این است تا جلوی خام‌فروشی گرفته شده و به نوعی ظرفیت اقتصادی و اشتغال مناسب در این مجموعه تولیدی فراهم آید.

وی ذخیره معدنی مشگین‌شهر را بیش از 160 میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: علاوه بر مشگین‌شهر که ذخایر معدنی مناسبی دارد، در جنوب استان نیز در منطقه قزل‌اوزن اعم از خلخال و کوثر طرح استخراج و اکتشاف مواد معدنی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته و سعی بر این است تا با اتمام گمانه‌زنی‌ها و مطالعات تکمیلی از سال آینده زمینه استخراج، اکتشاف و فرآوری محصولات معدنی فراهم آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، معدن را یکی از ظرفیت‌های عظیم توسعه استان برشمرد و خاطر نشان کرد: در کنار توسعه واحدهای صنعتی و همچنین تقویت نظام تجاری و بازرگانی، تلاش بر این است تا در حوزه معدن با مشارکت بخش خصوصی به ویژه مواد معدنی فلزی زمینه تحول اقتصادی، اشتغال، تقویت نظام جامع فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی شکل گرفته و به نوعی استان اردبیل به قطب معدنی تبدیل شود.