راز آشفته شدن بازار خودرو با درج قیمت در آگهی ها

از دیروز یک بار دیگر درج قیمت در آگهی های خرید و فروش خودرو مجاز شد. اتفاقی که پیش می شد با از سر گرفته شدن آن قیمت های غیر واقعی نیز به بازار برگردد. اما چرا شرایط بازار خودرو به گونه ای است که درج قیمت در آگی ها به آشفته شدن بازار خودرو کمک می کند، بیش از آنکه به شفاف شدن و کشف قیمت واقعی خودرو کند.

به گزارش خودروتک، روز گذشته قیمت خودرو بار دیگر در سایت‌های انتشار آگهی، نمایش داده شد. درج قیمت خودرو در سایت‌هایی که اقدام به انتشار آگهی می‌کنند، در شرایطی اتفاق افتاد که طی چند روز گذشته قیمت مسکن در سایت‌های مذکور امکان نمایش یافته بود. پیش‌تر با توجه به نگرانی‌هایی که در راستای قیمت‌سازی خودرو در فضای مجازی شکل گرفته بود، با دستور نیروی انتظامی سایت‌های پذیرنده آگهی مکلف شدند قیمت خودرو را از آگهی‌های خرید و فروش حذف کنند.

اینکه قیمت در آگهی خودرو درج شود هم حق آگهی دهنده است که به راحتی قیمت مورد نظرش را به گوش طرف تقاضا برساند و هم تا پیش از این سال ها روال به همین منوال بود و مشکلی هم ایجاد نمی شد.

مشکل اصلی از طرف عرضه است. در واقع خودروسازان از ماه های پایانی سال گذشته با کاهش تولید ناخواسته و عرضه کمتر خودرو شرایطی را برای بازار رقم زدند که تعادل قیمت در بازار بر هم خورد. برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا موجب شد تا فرصت برای دلالان خودرو فراهم شود تا خودروهایی که در دست داشتند را به قیمت دلخواه گذاری کنند. آنها با استفاده از آگهی های آنلاین هر روز قیمت هایی را بالاتر درج می کردند و در این میان حتی کسانی که دلالان نبودند نیز به اشتباه می افتادند.

مثلا فردی که یک خودرو داشت و قصد فروش آن را می کرد نگاهی هم به دیگر آگهی ها می انداخت و مثلا می دید قیمت پراید 111 در فلان روز یک میلیون تومان بالاتر از روز قبلش درج شده است. به این ترتیب این فرد نیز تصور می کرد که قیمت پراید 111 یک روزه یک میلیون تومان گرانتر شده و به این ترتیب آگهی خود را با قیمت القا شده از سوی دلالان درج می کرد. در نهایت در پایان روز تعداد زیادی آگهی با قیمت جدید درج می شد و قیمت مورد نظر دلالان، قیمت جدید آن خودرو می شد.پ

اما زمانی که میزان عرضه و تقاضای خودرو در تعادل بود دلالان عملا نمی توانستند از این حربه استفاده کنند چرا که اگر قیمت بالاتری درج می کردند بازار آن را قیمت پرت تشخیص داده و موج عرضه دیگر آگهی ها از آن تبعیت نمی کرد.

اکنون از دیروز بار دیگر به نظر می رسد این موضوع در حال تکرار شدن است و دلالان با استفاده از فرضت به دست آمده همان روش را برای قیمت سازی کاذب در پیش گرفته اند.

درج قیمت خودرو در سایت های خرید و فروش زمانی می تواند کارکرد اطلاع رسانی واقعی خود را داشته باشد که جریان عرضه و تقاضای خودرو در حالت تعادل و قیمت ها دارای ثبات کافی باشند.