رشد اقتصادی ۳۰ تا ۳۵ درصدی تا پایان برنامه هفتم

رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: در صورتی که سیاست‌های اقتصادی ابلاغ شود، تا پایان برنامه هفتم توسعه به رشد اقتصادی ۳۰ تا ۳۵ درصدی خواهیم رسید.
رشد اقتصادی ۳۰ تا ۳۵ درصدی تا پایان برنامه هفتمبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما؛ خانم فاطمه پهلوانی امروز در نشست خبری و در جمع خبرنگاران افزود: شاخص بهره‌وری را باید در یک بازه زمانی بلند مدت محاسبه کرد,، اما اگر رویه‌ای که سازمان ملی بهره‌وری در پیش گرفته و برنامه‌هایی که دستگاه‌های اجرایی برای بهره‌وری دارند در برنامه هفتم توسعه با جدیت اجرا شود به‌طور قطع شاهد رشد بالایی در بهره‌وری خواهیم بود.

وی گفت: برای استقرار چرخه بهره‌وری ۱۰ گام مشخص کردیم که تا پایان گام ۷ یعنی تدوین برنامه ارتقای بهره‌وری, ۸۰ درصد دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های بهره‌وری خود را منطبق کرده‌اند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به این که شاخص دیگر، سنجش کیفیت برنامه‌هاست افزود: ۶۵ درصد برنامه‌ها کیفیت لازم را دارند و از نظر آماری از مجموع ۳۴ دستگاه ملی, ۳۲ دستگاه اجرایی گام اول را طی کرده‌اند و ۲۴ دستگاه وارد فاز سوم شده‌اند.

پهلوانی گفت: دستگاه‌های برتر از نظر استقرار چرخه‌بهره وری شامل سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع است که صددرصد چرخه بهره‌وری را انجام داده‌اند و سایر دستگاه‌ها مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت گردشگری، نفت، تعاون، رفاه و امور اجتماعی و نیرو به ترتیب در رده‌های بعدی از نظر استقرار چرخه بهره‌وری قرار دارند.

وی افزود: دستگاه‌هایی مانند بانک مرکزی، صداوسیما و وزارت اطلاعات نیز اصلا هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: صداوسیما برای انجام گام اول قرار است ابتدای سال اقدام لازم را انجام دهد، در حالی که این سازمان متولی ترویج فرهنگ بهره‌وری است در این زمینه فعال نبوده است.
پهلوانی افزود: بانک مرکزی نیز در ابتدای استقرار چرخه بهره‌وری برنامه‌های خود را اعلام کرد، ولی متوقف شد، چون نمی‌توانیم بهره‌وری را بدون حضور بانک مرکزی تبیین کنیم، این بانک باید برای استقرار چرخه بهره‌وری گام بردارد.

وی گفت: سازمان محیط زیست و وزارت اقتصاد و امور دارایی نیز جزو دستگاه‌هایی هستند که در این زمینه عملکرد ضعیفی داشتند.

پهلوانی افزود: نگرش مدیران کشور، منابع محور است و از آن جا که اقتصاد ما نفتی شده و سال‌هاست که پول نفت وارد چرخه بودجه عمومی کشور می‌شود طبیعتا راهکار‌های دیگر برای تامین منابع و انجام کار‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: مدیریت کشور و تامین ارزش افزوده سالانه از طریق بهره‌وری، کار بسیار سختی است.

وی اضافه کرد: برای بالا بردن ارتقای بهره‌وری در درجه اول باید سیاست‌گذاری درست برای استفاده بهینه از منابع کشور داشته باشیم و در درجه دوم زیرساخت‌های مدیریت بهره‌ورانه را ایجاد کنیم.
تخصیص ۳ درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی با تایید سازمان بهره‌وری
رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: طبق قانون بودجه ۹۹, دستگاه‌های اجرایی می‌توانند تا ۳ درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را برای ارتقای برنامه‌های بهره‌وری در نظر بگیرند که تخصیص آن منوط به تایید سازمان ملی بهره‌وری است.

همچنین خانم فاطمه پهلوانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، افزود: اگر دستگاهی بخواهد آن ۳ درصد را دریافت کند باید برنامه ارتقای بهره‌وری خود را به سازمان ملی بهره‌وری ارائه کند و در صورتی که تایید شد می‌تواند این مبلغ را دریافت کند.

وی گفت: اگر دستگاهی اصلا وارد فاز ارتقای بهره‌وری نشود، سازمان برنامه و بودجه می‌تواند نسبت به تخصیص ندادن آن ۳ درصد اقدام کند.

پهلوانی افزود: طبق آن چه که در قانون بودجه طرح می‌شود تامین بودجه برخی برنامه‌های ملی منوط به اجرای آن برنامه‌ها است که قبلا برخی دستگاه‌ها بودجه را دریافت می‌کردند، ولی طرح را اجرا نمی‌کردند.

وی گفت: در بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد که در دستور کار دولت و سازمان برنامه و بودجه است این رویکرد تعیین شده که دستگاه‌ها فعالیت‌های خودشان را انجام دهند و متناسب با پیشرفت کارشان بودجه دریافت کنند که این موضوع در تبصره ۲۱ قانون بودجه ۱۳۹۹ نیز ذکر شده است.

رئیس سازمان ملی بهره وری افزود: در سال گذشته همه دستگاه‌هایی که در زمینه دستگاه‌های بهره‌وری طرح‌هایی ارائه کردند در بهترین حالت ۲۰ درصد از ۳ درصد بودجه ارتقای بهره وری آن‌ها را تایید کردیم.

وی گفت: امسال نیز براساس بند ج تبصره ۲۰ بودجه همین روش در دستگاه‌های اجرایی اعمال می‌شود که امیدواریم به اندازه‌ای پیشرفت کارشان خوب باشد که بتوانیم همه ۳ درصد را تایید کنیم تا تخصیص یابد.