رشد ۱۰۴۹ درصدی قیمت مسکن و ۱۰۲۴ درصدی اجاره‌بها طی یک دهه!

روزنامه تعادل نوشت: قیمت مسکن طی دهه ۱۳۹۰ بیش از ۱۰۴۹ درصد جهش داشته است. اجاره‌بها نیز بیش از ۱۰۲۴ درصد جهش را طی سال‌های ۱۳۹۱ تا پایان ۱۴۰۰ ثبت کرده است.

پیش از این، اقتصاددانان به واسطه افت شدید شاخص‌های کلان اقتصاد ایران از جمله تشکیل سرمایه طی سال‌های مورد اشاره، دهه ۱۳۹۰ را «دهه از دست رفته» نامگذاری کرده بودند. حالا زوایای تازه‌ای از افول اقتصاد تحریم زده و تورم زده ایران طی آخرین دهه قرن چهاردهم خورشیدی از سوی یکی از مراجع رسمی آمار کشور منتشر شده است.

به گزارش تعادل، مرکز آمار ایران دیروز « نشریه شاخص‌های عدالت اجتماعی در هشت بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، سلامت، زیرساختی، جنسیتی و عدالت بین نسلی» را منتشر کرد. در بخشی از این نشریه، روند قیمت مسکن و نسبت آن با هزینه‌های خانوار نیز بررسی شده است.

بررسی «تعادل» از یافته‌های گزارش مرکز آمار ایران حاکی از این است که در دهه ۱۳۹۰ – طی سال‌های ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۴۰۰- هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار شهری و روستایی همواره روندی صعودی داشته است. اما نکته قابل توجه، صعود نجومی قیمت مسکن و البته اجاره‌بها طی سال‌های مورد بررسی است که موتور اصلی افزایش سهم هزینه مسکن در سبد هزینه‌های خانوار محسوب می‌شده است.

جهش ۱۰۴۹ درصد قیمت مسکن

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۲ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان بوده است. این شاخص با بیش از ۱۰۴۹ درصد رشد در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان رسیده است. در مناطق شهری کشور نیز قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در سال ۱۳۹۱ بالغ بر یک میلیون و ۵۰ هزار تومان بوده است که با ۱۰۲۴.۵۷ درصد رشد در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان جهش کرده است.

رشد ۵۴۰ درصدی اجاره‌بها در یک دهه

این گزارش همچنین حاکی است، مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۱۳ هزار و ۸۸۸ تومان بوده است که با رشد ۵۴۰.۹۸ درصدی در سال ۱۴۰۰ به ۸۹ هزار و ۲۰ تومان رسیده است.

همین شاخص طی سال ۱۳۹۱ در مناطق شهری کشور ۴ هزار و ۹۲۸ تومان گزارش شده است که با رشد ۵۴۰.۵۶ درصدی در سال گذشته به ۳۱ هزار و ۵۶۷ تومان بالغ شده است.

بر اساس این گزارش، نسبت متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری به متوسط درآمد خانوار شهری، در سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۶.۳ درصد گزارش شده است. این شاخص در یک روند صعودی ۱۰ ساله، در سال گذشته به ۱۰.۱ درصد رسیده است. از آنجا که یک واحد مسکونی حدود ۷۵ متر مربع یا حتی بیشتر است. از این رو، در صورت محاسبه نسبت متوسط قیمت یک واحد مسکونی به متوسط درآمد خانوار شهری با وضعیت بغرنجی مواجه خواهیم شد.

این گزارش همچنین حاکی است، در طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰، هزینه مسکن خانوار در مناطق شهری و روستایی کشور با نوسان همراه بوده است به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰، هزینه مسکن خانوار در مناطق شهری و روستایی کشور به ترتیب ۳۵.۹۶ و ۱۸.۵۴ درصد بوده است. این در حالی است که این نسبت در مناطق شهری و روستایی در سال ۱۳۹۱ به ترتیب ۳۲.۹۴ درصد و ۱۵.۹۴ درصد گزارش شده است.a