روایتی جدید از ماسه‌خواری در سواحل نشتارود

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان مازندران نوشهر با بیان اینکه برای متخلف ماسه خواری سواحل نشتارود پرونده تشکیل شده است، گفت: مقابله با برداشت غیرمجاز شن و ماسه یکی از دغدغه‌های مهم در منابع طبیعی است.
ماسه‌خواری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، برداشت شن و ماسه از سواحل که نوعی دخل و تصرف در آن محسوب می‌شود، در نشتارود دیده شد و آثار منفی فراوان بر پیکره ساحل برجای گذاشته است.

دهنه رودخانه ازارود نشتارود از منابع تهیه شن و ماسه است که مورد توجه متخلفان قرار گرفته و دلیل اصلی هزینه پایین برای تهیه شن و ماسه است.

در چند وقت اخیر یک اداره متخلف با حضور در دهنه رودخانه ازارود به صورت غیرقانونی و غیرمجاز اقدام به برداشت شن و ماسه کرده بود که پس از مطلع شدن منابع طبیعی از این امر بلافاصله پرونده برای آنان در مراجع قضایی تشکیل شد.
برداشت غیر مجاز شن و ماسه

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان مازندران نوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس با بیان اینکه برداشت غیرمجاز شن و ماسه یکی از دغدغه‌های مهم در منابع طبیعی است، اظهار کرد: با توجه به گزارش خبری مبنی بر ماسه‌خواری در سواحل نشتارود در همان زمان برای افراد متخلف در ارگان مورد نظر به میزان ۷۰۰ متر مربع تخلف و به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با تشکیل پرونده قضایی جریمه در نظر گرفته شد.
مسدود شدن راه خصوصی برداشت غیرمجاز شن و ماسه

محسن مرادی صادق با اشاره به اینکه یک راه خصوصی علت عبور و مرور خودروهای متخلف در این مکان است، افزود: طی اقدامات قانونی در اولین فرصت راه را مسدود و از برداشت غیرمجاز شن و ماسه در این مکان جلوگیری می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان مازندران نوشهربا اشاره به اینکه اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر است، تصریح کرد: تاکنون تعداد ۱۵۴ فقره اخذ سند اراضی ساحلی، جنگلی و مرتع به مساحت ۶۵۸ هکتار در غرب مازندران انجام شده است.
آزادسازی ۷۸ درصد اراضی ساحلی به طول ۱۰۷ کیلومتر

مرادی صادق گفت: از ۸۲۳ هکتار کل اراضی ساحلی ۱۳۷ کیلومتر تصرف اراضی ساحلی و ۷۸ درصد اراضی ساحلی به طول ۱۰۷ کیلومتر آزاد سازی شد.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۹ حدود ۱۱۰ هکتار از این اراضی زراعت چوب شده است، اضافه کرد: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۵ هکتار زراعت چوب در مرحله اقدام قرار گرفت.

فرمانده یگان حفاظت با بیان اینکه حدود یک هزار و ۶۲۰ نفر عضو همیاران طبیعت در غرب استان مازندران هستند، افزود: با ارگان‌های آموزش و پرورش، هلال احمر، نظام مهندسی کشاورزی و همچنین سپاه پاسداران در قالب مروج و محافظ تفاهم نامه امضا شد.

این مسئول ضمن بیان اینکه در ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۷۵ هکتار رفع تصرف شده است، تصریح کرد: تعداد ۱۹۹ فقره به مساحت ۵۶ هکتار در تبصره ذیل ماده ۵۵ و همچنین تعداد ۳۰ فقره به مساحت ۱۹ هکتار حکم دادگاه در هفت ماه نخست سال آزاد سازی شد.

مرادی صادق در پایان خواستار رعایت فرهنگ جنگل‌گردی شد و گفت: عامل انسانی بیشترین دلیل حوادث حریق در جنگل است و لزوم پیشگیری از حریق ضروری است.