روش قطعی نمودن پروانه ورود موقت کالاهای وارداتی

متقاضیان دارای پروفرما با نوع ارز دلار آمریکا و درهم امارات هستند، می‌بایست نسبت به تبدیل آن به ارزهای دیگر بر اساس نرخ روز اعلام شده از طریق بانک مرکزی اقدام مقتضی به عمل آورند.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید عباسپور، مدیرکل جدید دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، مقررات جدید ثبت سفارش واردات کالاها را ابلاغ کرد که بر اساس آن، متقاضیان برای قطعی کردن پروانه‌های ورود موقت باید چند مرحله را سپری کنند. در عین حال، وی اعلام کرده است که متقاضیان دارای پروفرما با نوع ارز دلار آمریکا و درهم امارات هستند، می‌بایست نسبت به تبدیل آن به ارزهای دیگر بر اساس نرخ روز اعلام شده از طریق بانک مرکزی اقدام مقتضی به عمل آورند.

متن کامل نامه سعید عباسپور به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها جهت قطعی نمودن پروانه ورود موقت در سامانه جامع تجارت به شرح زیر است:

عباسپور از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در سامانه جامع تجارت ایران خبرداد و اعلام کرد: امکان ثبت سفارش برای قطعی نمودن پروانه‌های ورود موقت(موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی) فراهم شده و برای این موضوع باید مراحل زیر طی شود:

۱- ارایه درخواست توسط متقاضی به دفتر صادرات گمرک ایران و متعاقبا ارجاع پرونده از سوی دفتر مذکور به دفتر مقررات صادرات و واردات جهت طرح در کارگروه ماده ۸۷ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی.

۲- ثبت درخواست در سامانه جامع تجارت ایران توسط متقاضی و انتخاب نوع عملیات ارزی«بدون انتقال ارز» و محل تامین ارز « از محل بند ۹ ماده ۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات- به استناد تصمیمات کارگروه ماده (۸۷) آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی» پس از موافقت کارگروه مذکور.

۳- ارجاع سیستمی پرونده به دبیرخانه کارگروه فوق الذکر و سایر دستگاههای ذیربط جهت بررسی و اخذ مجوز فنی.

۴- اخذ کد ۸ رقمی ثبت سفارش پس از تائید مراجع ذکر شده در بند ۳ و ارجاع پرونده به بانک جهت دریافت کذ رهگیری و متعاقب آن ارجاع پرونده به گمرک جهت انجام تشریفات لازم

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرده است که مهلت ثبت سفارشات در رویه مذکور دو ماه بوده و این مهلت غیرقابل تمدید است.

وی ادامه داده است: در صورتی که متقاضیان دارای پروفرما با نوع ارز دلار آمریکا و درهم امارات هستند، می‌بایست نسبت به تبدیل آن به ارزهای دیگر بر اساس نرخ روز اعلام شده از طریق بانک مرکزی اقدام مقتضی به عمل آورند.

عباسپور به این نکته هم تاکید کرده است که از این پس، ثبت سفارش با رویه مذکور در استان‌ها قابل تائید نیست.