رویکرد نوین به فرآوری محصولات گچی در پایتخت گچ ایران

ایسنا/سمنان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان از رویکرد نوین به فرآوری محصولات گچی در پنل‌های ساختمانی خبر داد و گفت: استان سمنان بزرگترین و مهمترین تولیدکننده گچ در کشور است.

علی‌اصغر جمعه‌ای در نشست تخصصی صنایع گچ  که به همت اتاق سمنان و دانشگاه علمی کاربردی استان برگزار شد اظهار کرد: پیشینه گچ در استان سمنان به سالیان بسیار دور برمی‌گردد این صنعت طی این سال‌ها بسیار توسعه‌یافته و اکثر واحدهای تولیدکننده گچ هم‌اینک صادرکننده است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: فرآوری گچ این روزها در پنل‌های ساختمانی به‌صورت مدرن استفاده می‌شود سعی داریم با فرآوری نوین، گچ را جایگزین دیگر مصالح ساختمانی کنیم، این نکته بسیار قابل اهمیت است که گچ هم‌اکنون علاوه بر مصالح ساختمانی در صنایع دیگری هم مورد استفاده و بهره‌برداری قرارگرفته است.

رئیس اتاق سمنان ادامه داد: به‌منظور تحقیق و توسعه در صنعت گچ با دانشگاه سمنان همکاری‌های دوجانبه‌ای صورت گرفته و در همین راستا، کانون‌های گچ و نمک به‌منظور ارتقاِ سطح کیفی محصولات گچ در این دانشگاه شکل‌گرفته است.

جمعه‌ای ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند مناسبات علمی متناسبی در این صنعت به وجود آورده و بستری را فراهم کند تا تجربه کارآفرینان در محیط‌های علمی به اشتراک گذاشته شود.

وی با بیان اینکه تجربه و مهارت بسیار مهم‌تر از مسائل تئوری و مبانی است اضافه کرد: دانشجویان باید در کنار اصول مبانی ،تجربیات را در کارخانه‌ها کسب کنند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در استان با اشاره به زمینه‌سازی برای حضور دانشگاهیان در صنایع گفت: اتاق بازرگانی کوشیده این امکان را فراهم کند تا کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید خبره و کارآفرین در اتاق برگزارشود ،دانشگاهیان می‌توانند در این دوره‌ها در کنار فعالین اقتصادی حضورداشته باشند

محمدتقی قربانیان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استانی سمنان نیز در این نشست از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین اتاق بازرگانی و این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: توسعه تجربیات طرفین، ایده پردازی و شتاب در یک رویداد ازجمله موادی است که در این تفاهم‌نامه موردتوجه است.

وی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی با محوریت دانشگاه پالنده صاف این آمادگی را دارد تا مطالعات علمی و تجربی را در خصوص فرآوری این محصول انجام دهد.

عبدالحمید دربانیان عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی سمنان نیز در این نشست گفت: مرکز نوآوری گچ می‌تواند کمک‌حال صاحبان صنایع گچ در استان باشد.

وی با بیان اینکه تأسیس این مرکز با محوریت و درخواست‌های صنایع گچ در استان سمنان صورت پذیرفته است تصریح کرد: از آنجا که سیاست‌های صنعت گچ با توجه به تمرکز کارخانه‌ها در استان سمنان متخذ می‌شود این مرکز می‌تواند دادها و اطلاعات مناسبی به فعالین ارائه کند .
به گزارش ایسنا- استان سمنان به عنوان بزرگترین تولیدکننده گچ و نمک کشور، 40 درصد گچ و 60 درصد نمک کشورمان را تامین می کند.