رکود در بازار گوشت قرمز و روند کاهشی قیمت

منصور پوریان در گفتگو با ایلنا مقصر رکود بی‌سابقه بازار گوشت قرمز را شیوع ویروس کرونا دانست و اظهار کرد: در دو هفته گذشته جو روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب افزایش مقطعی قیمت گوشت قرمز شد.

وی ادامه داد: با گذشته زمان نگرانی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ موجب شد مردم کمتر برای خرید از منزل خارج شوند که نتیجه آن رکود در بازار از جمله بازار گوشت قرمز است.

پوریان با اشاره به تاکید وزارت بهداشت برای لغو اجتماعات و تجمع برای مناسبت‌ها، گفت: تعطیلی تالار‌های عروسی و جلوگیری از اجتماعات به دستور وزارت بهداشت دلیل دیگر رکود در بازار گوشت قرمز است.

وی گفت: بسیاری از امکانی که در آن‌ها مجالس یا اجتماعات انجام می‌شد از ثبت سفارش امتناع می‌کنند یا سفارش‌های خود را لغو کرده‌اند.

پوریان با یادآوری اینکه هر ساله در اسفندماه شاهد افزایش خرید رستوران‌ها، غذا خوری‌ها و مراکز گردشگری بودیم، اظهار کرد: علاوه بر کاهش خرید مراکز پذیرایی، مردم نیز برای مصارف نوروز کمتر خرید می‌کنند.

وی شرایط بازار را برای تولیدات داخلی را بحرانی دانست و گفت: توزیع گوشت منجمد وارداتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور موجب شده شرایط بازار برای گوشت تولید داخلی بحرانی‌تر باشد.

به گفته پوریان؛ هر کیلوگرم گوشت منجمد وارداتی با قیمت ۵۰ هزار تومان در اختیار مصرف کنند قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت گوشت قرمز از چند روز پیش آغاز شده اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در بازار برای مصرف کنند به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان است.

پوریان پیش بینی کرد در صورت ادامه روند کنونی، در هفته آینده قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند به زیر ۱۰۰ هزار تومان برسد.

رئیس شورای تامین دام کشور با تاکید بر اینکه در شرایط سخت نباید دامداران را فراموش کرد، گفت: از دولت انتظار می‌رود با توجه به رکود بی‌سابقه بازار حمایت خود را از تولیدکننده داخلی دریغ نکند.

پوریان تصریح کرد: دامداران در افزایش قیمت گوشت قرمز که در هفته‌های اخیر و پس از شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد آن بودیم نقشی نداشته اند و سود به جیب واسطه‌ها و سودجویان فرصت طلب رفت.

به گزارش ایلنا؛ گوشت گوسفندی در مقطعی پس از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا به شکل غیر منطقی افزایش یافت. به گفته کارشناسان در این میان، به رغم افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، قیمت خرید دام از دامداران افزایش نداشت. علاوه بر عدم افزایش قیمت خرید دام از دامداران، کمتر کسی حاضر به خرید آلایش‌ها از آن‌ها است که این موضوع نیز به زیان دامداران تمام شده است.