رکورد معاملات گواهی سپرده سیمان شکسته شد

در هفته‌ای که گذشت رکورد حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده سیمان در بورس کالا شکسته شد به گونه‌ای که درمجموع ۱۲ میلیون و ۴۸۹ گواهی سپرده سیمان معادل ۱۲ هزار و ۴۸۹ تن سیمان به ارزش ۷۴ میلیارد و ۲۱۴ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

رکورد معاملات گواهی سپرده سیمان شکسته شدبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از کالا خبر: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان به تاریخ ۹ آبان ماه تا هفته قبل در مجموع ۹۲ میلیون و ۷۰۹ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۹۲ هزار و ۷۰۹ تن سیمان به ارزش ۴۹۶ میلیارد و ۱۶۵ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

جزییات معاملات گواهی سپرده سیمان

برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید ۱۰ تا ۱۰۰ تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل ۱۰ هزار گواهی معادل ۱۰ تن سیمان و حداکثر ۱۰۰ هزار گواهی معادل ۱۰۰ تن سیمان تیپ ۲ پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از ۱۰۰ تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

مبنای قیمتی در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی ۵ درصد در بازار گواهی کشف می‌شود.

معاملات گواهی سپرده سیمان که در روز‌های دوشنبه و سه شنبه انجام می‌شود از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می‌شود؛ به این معنی که خریدار تا دو هفته مهلت دارد محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

خریداران باید بدانند که گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده‌های کالایی که معاملات در آن‌ها به صورت پیوسته است، نمی‌باشد و کسانی که خرید سیمان انجام داده اند حتما باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند.