شن و ماسه طلا شد؛ همچنان دلالی، همچنان ضعف نظارت

ساری- پرونده گرانی سه تا چهار برابری نرخ شن و ماسه و اختلاف قیمت روی میز مسئولان ارشد مازندران هم قرار گرفت و علاوه بر مردم داد پشت میزنشینان را هم درآورد.

بازار؛ گروه استان ها: در سایه توجه تنظیم بازار به ارزاق مردم، شن و ماسه آرام و بی صدا گران شد و هرکامیون شن و ماسه با چند گرم طلا و جواهر برابری می کنند.

در حالی معدنداران معتقدند که نرخ شن و ماسه در معدن طبق قیمت مصوب بین ۴۵ تا ۵۶ هزار تومان عرضه می شود اما مردم عادی و مصرف کنندگان مصالح کوهی و واریزه های معدنی آن را به قیمت بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومانی به ازای هر تن خریداری می کنند.

گرانی قیمت شن و ماسه و مصالح ساختمانی روند اجرای پروژه های عمرانی و بخش خصوصی را در استان مازندران با چالش هایی روبرو کرده است. نیاز مازندران به مصالح شن و ماسه در سال بیش از ۱۶ میلیون تن است و بخشی از کمبودها را از طریق استان های دیگر تامین می کند.

معدنکاران توپ را به زمین کامیونداران و کامیون داران آن را به زمین دولت و گرانی تجهیزات و اقلام می اندازند. کاوسی یک فعال معدنی در غرب مازندران با بیان اینکه نرخ شن و ماسه به دلیل وجود واسطه ها و کامیون داران افزایش یافته است، عمده دلیل گرانی شن و ماسه را کرایه های حمل مطرح می کند.

نرخ شن و ماسه به دلیل وجود واسطه ها و کامیون داران افزایش یافته است، عمده دلیل گرانی شن و ماسه به دلیل کرایه های حمل است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید هر مشتری به معدن مراجعه کند می تواند با نرخ مصوب شن و ماسه تهیه کند ولی برای انتقال به خارج ازمعدن باید کرایه حمل را بپردازد و این سبب می شود تا شن و ماسه به قیمت های گزاف به دست مشتری برسد.

 

علی خزایی یک کامیوندار در غرب مازندران نیز با اظهار اینکمه برای راننده و کامیوندار نمی صرف تا نرخ شن و ماسه را به قیمت معدن ارائه دهد، گفت: برای هر سرویس شن و ماسه باید از صبح تا غروب در صف باشیم و هزینه های سوخت، راننده، استهلات و هزینه های جانبی را باید درنظر گرفت.

وی با اشاره به گرانی تجهیزات و خدمات تعمیرات کامیون ها گفت: دیگر نه از لاستیک دولتی خبری است و نه از خدمات جانبی و هزینه ها و استهلاک کامیون ها بسیار افزایش یافته است.

وی با اظهار اینکه روزانه کامیون های زیادی در صف خرید و بارگیری شن و ماسه در معادن منطقه هستند، گفت: کامیون دار باید یک روز وقت معطل کند تا بتواند یک سرویس شن و ماسه بزند.

چند نرخی بودن قیمت شن و ماسه، رکود برخی از معادن و نبود معادن مجتمعی در مازندران از جمله عواملی است که گرانی شن و ماسه رادر سال جاری دامن زده و بر قیمت تمام شده پروژه های دولتی و خصوصی افزوده است.

نیاز مازندران به ۱۵ میلیون تن شن و ماسه درسال
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار میزان نیاز استان به شن و ماسه را سالانه حدود ۱۵ میلیون تن بیان کرد و گفت: تغییرات قیمتی شن و ماسه و گرانی آن سبب نارضاتی مردم شده است.

وی با اظهار اینکه مصرف شن و ماسه در مناطق مختلف استان متفاوت است و در مناطق غربی بیش از مناطق مرکزی و شرقی است، افزود: در حال حاضر قیمت شن و ماسه برای مصرف کننده بیش از ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر تن است.

وی با اشاره به رکود برخی معادن، فعال سازی معادن راکد و تعیین تکلیف آن را از برنامه های سازمان صمت بیان کرد و گفت: باید برای متعادل سازی قیمت شن و ماسه اقدام کرد.

 

قوانلو شمار معادن تعطیل در استان را ۱۵۰ واحد بیان کرد و گفت: در سال جاری ۱۸ معدن فعال شده که تعدادی از آن معدن شن و ماسه بوده است.

وضعیت معادن تعیین تکلیف شود
همچنین احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار به گرانی نرخ شن وماسه نرخ ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومانی آن را غیرمنطقی دانست و خواستار تعیین تکلیف این وضعیت شد و گفت: باید سازوکار جدیدی برای نرخ گذاری این محصولات تدبیر و برنامه ریزی شود.

وی با عنوان اینکه قیمت غیرمنطقی شن و ماسه در مناطق مختلف استان سبب نارضایتی مردم شده است از دستگاه های ذیربط خواست تا نرخ واقعی شن و ماسه را استخراج و اعلام کنند.

وی فرمول تن کیلومتر را برای ارزیابی کرایه حمل غیرمنطقی بیان کرد و گفت: قیمت مصوب شن و ماسه در معادن به ازای هر تن ۵۴ هزار تومان تومان است و باید کرایه حمل نیز منطقی و معقول باشد.

۶۰ معدن شن و ماسه در استان مازندران وجود دارد و این استان سالانه به ۱۶ میلیون تن مصالح شن و ماسه برای پروژه های بخش خصوصی و دولتی و نیاز دارد. درحال حاضر ظرفیت ذخایر استخراج شن و ماسه در مازندران طبق پروانه های صادر شده ۲۰ میلیون تن است.

بازار سیاه شن و ماسه، تعطیلی برخی معادن و نبود مجتمع معدنی در مازندران سبب شده تا نرخ شن و ماسه هرماه و هر هفته در مناطق مازندران متفاوت باشد و ثباتی قیمتی در این بخش وجود ندارد و جلسات ساماندهی این وضعیت نیز تاکنون خروجی مشخصی نداشته است.