شکست انحصار 15 ساله حمل داخلی کالاهای اساسی

با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی به منظور ایجاد تسهیل در تجارت کالاهای اساسی با اولویت حمل و نقل ریلی، انحصار 15 ساله حمل داخلی کالاهای اساسی شکسته شد.
شکست انحصار 15 ساله حمل داخلی کالاهای اساسی

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با حضور‌ وزیر راه و شهرسازی، ‌‌وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل راه‌آهن و جمعی از مدیران دو وزارتخانه، تفاهمنامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی‌ به امضاء رسید.
این تفاهمنامه به منظور استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تأمین کالاهای اساسی از کشورهای هدف خصوصا اوراسیا و آسیای میانه و در نظر گرفتن شرایط و امکانات ریلی بین المللی و بنادر شمالی و جنوبی ایران از نظر امکانات و تجهیزات بندری، ریلی و جاده‌ای منعقد شد.
‌در این‌باره میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره بندهایی از این تفاهمنامه مبنی بر تعهد وزارت جهاد کشاورزی جهت در اولویت اول قرار دادن حمل و نقل ریلی برای حمل کالاهای اساسی از مبادی ورودی کشور، عنوان کرد: اولویت حمل و نقل ریلی برای حمل کالاهای اساسی در سفر استانی به هرمزگان و بازدیدی که در دیماه سال گذشته از بندر شهید رجایی داشتیم و سپس گفت‌و‌گو با وزیر جهاد کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: در آن سفر بر لزوم شکستن انحصار 15 ساله یک شرکت برای حمل کالاهای اساسی در داخل کشور و افزایش رقابت‌پذیری و ایجاد جهش در ظرفیت حمل ریلی کالاهای اساسی تاکید کردیم که حمایت و پیگیری‌ وزیر‌ راه و شهرسازی و همچنین با حمایت وزیر جهاد کشاورزی این تفاهم‌نامه در هفته گذشته به امضاء رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که در برخی از شرایط حساس، حمل و توزیع کالاهای اساسی دچار اختلال می‌شد. با توجه به اینکه فقط یک شرکت اجازه حمل کالاهای اساسی در داخل کشور را در دست داشت، این انحصار موجب کندی ترخیص کالاهای اساسی وارد شده به کشور می‌شد و یکی از دلایل رسوب حجم بالایی از کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر کشور، همین انحصار بود.

صالحی در خصوص حمل جاده ای کالاهای اساسی گفت: در رویکرد لجستیک نوین که در جهان مورد اتفاق نظر کارشناسان و مجامع علمی است، حمل جاده‌ای از طریق مبادی ورودی و خروجی کشور برای انتقال در شریان‌های اصلی در مسافت‌های طولانی به دلایل متعدد از جمله افزایش ترافیک، سوانح و تلفات جاده‌ای، افزایش هزینه حمل (به ویژه با احتساب هزینه‌های ناشی از میزان مصرف انرژی)، قابلیت اطمینان پایین‌تر در حمل انبوه و توزیع کالاهای اساسی به ویژه در شرایط حاد آب ‌وهوایی مناسب نیست.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: استفاده از شیوه حمل و نقل جاده‌ای برای حمل و توزیع مویرگی در مسافت‌های کوتاه و پوشش و تکمیل شبکه حمل و توزیع برای نقاطی که حمل ریلی میسر نیست عملکرد بهینه، هزینه کمتر، قابلیت اطمینان بهتر و ایمنی بالاتری را ایجاد می‌کند. بر اساس این مبنا، تفاهم‌نامه منعقد شده، نقطه آغازی برای اصلاح و بهینه‌سازی نظام حمل و توزیع کالاهای اساسی و ایفای نقش موثر حمل و نقل ریلی و ترکیبی و پیاده‌سازی شیوه نوین لجستیک در کشور خواهد بود.

صالحی در پایان بیان داشت: به زودی دستورالعمل اجرایی تفاهم‌نامه مذکور تدوین و ابلاغ خواهد شد و شرکت‌های حمل و نقل ریلی متقاضی که امکانات مناسبی برای حمل کالاهای اساسی دارند می‌توانند طی فراخوانی که توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد بدون هیچگونه محدودیتی برای مشارکت در حمل کالاهای اساسی در قالب این تفاهم‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن، تقاضای خود را ثبت کنند تا پس از بررسی‌های لازم، به وزارت جهاد کشاورزی معرفی شوند.